
סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס אמר אתמול כי וושינגטון בוחנת את האפשרות למכור לטורקיה מטוסי F‑35 – זאת למרות שרכישת מערכות ההגנה האווירית הרוסיות S‑400 בשנת 2019 הובילה להוצאתה של טורקיה מתוכנית המטוס המתקדם. הדברים דווחו היום (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס.
לפי החוק האמריקני, טורקיה אינה יכולה להחזיק או להפעיל את מערכות ה‑S‑400 אם ברצונה לשוב ולהצטרף לתוכנית ה‑F‑35. ואנס אמר לעיתונאים כי “פיט וכל הצוות בוחנים את זה כעת”, והוסיף כי ישנם תנאים משפטיים שעל טורקיה לעמוד בהם. לדבריו, הנשיא ביקש לבחון את הנושא בהתאם לחוק.
המתיחות סביב העסקה נמשכת מאז 2019, אז רכשה אנקרה את מערכת ההגנה הרוסית בניגוד לעמדת נאט״ו וארה״ב. המהלך הוביל למשבר מדיני וביטחוני בין המדינות, ולחסימת השתתפותה של טורקיה בפרויקט ה‑F‑35.
עוד באתר:
במקביל, גם ישראל מפעילה מטוסי F‑35. בחודש שעבר הודיע צה״ל כי ועדת השרים להצטיידות אישרה למשרד הביטחון לרכוש טייסת רביעית של מטוסי האדיר מתוצרת לוקהיד מרטין – מהלך שמחזק את עליונותה האווירית של ישראל באזור.
במערכת הבינלאומית עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות, שכן כל שינוי במדיניות האמריקנית כלפי טורקיה עשוי להשפיע על מאזן הכוחות בנאט״ו ובמזרח התיכון.
























