
סגן נשיא ארצות הברית, ג'יי די ואנס, חשף היום כי במהלך סבב השיחות האחרון עם איראן הושגה פריצת דרך משמעותית בדמות הקמת ערוץ תקשורת ישיר בין נציגי משמרות המהפכה לבין קצינים מפיקוד המרכז של צבא ארצות הברית (סנטקום). לדבריו, הערוץ פועל בדוחא ונועד לצמצם את המתיחות ולסייע בפתרון מחלוקות בין הצדדים.
בריאיון שהעניק בדרכו חזרה מהשיחות שנערכו בשווייץ, הגדיר ואנס את המפגשים כהצלחה וציין כי אחת המטרות המרכזיות הייתה יצירת מנגנון קבוע לתקשורת ישירה. לדבריו: "עשינו את זה. הם אמרו 'בסדר, נשלח מישהו ממשמרות המהפכה לדוחה עם מישהו מסנטקום'. ככה נפתור הרבה מהמחלוקות". עם זאת, הוא הדגיש כי עדיין לא ברור אם הנכונות שמפגינה איראן בשיח הדיפלומטי תבוא לידי ביטוי גם בצעדים מעשיים.
ואנס סיפר כי המפגש הראשון עם המשלחת האיראנית נערך באיסטנבול ותיאר את האווירה ששררה בו: "הפעם הראשונה אי פעם שישבנו יחד הייתה באיסטנבול, והרגישה כמעט כמו מופע. הם היו צריכים להוציא כמה דברים, לתקוף אותנו על דברים מסוימים, וזה היה קצת מסובך. אבל אז היה מקום טוב בו היינו יכולים לקיים שיחה".
עוד באתר:
בהמשך התייחס ואנס לטענות שלפיהן ההבנות המתגבשות מזכירות את הסכם הגרעין שנחתם בתקופת הנשיא ברק אובמה. לדבריו, מזכר ההבנות הנוכחי שונה במהותו, מאחר שהוא נועד בעיקר להניח עקרונות ראשוניים להמשך הדרך ולא להסדיר הסכם מפורט. עוד טען כי איראן מעלה הצעות שלא הונחו בעבר, ובהן אפשרות להשמדת מלאי האורניום המועשר, ואף העריך כי בטהרן מבקשים לפתוח דף חדש ביחסים עם וושינגטון ועם הקהילה הבין־לאומית.
סגן הנשיא חשף גם כי איחוד האמירויות מנהלת מגעים אינטנסיביים עם גורמים איראניים, ובהם נציגי משמרות המהפכה, במטרה לבחון אפשרויות לשיתוף פעולה כלכלי. לדבריו, האמירתים מציגים בפני איראן תנאים שיאפשרו השקעות עתידיות, בעוד שבטהרן מביעים נכונות לבחון את הדרישות הללו כחלק מהתהליך המדיני.
ואנס התייחס גם למצב הביטחוני בלבנון ואמר כי חרף הקשיים, חלה התקדמות מסוימת בשטח. הוא ציין כי הפסקת האש נשמרת בשלב זה והוסיף כי בהשוואה למצב ששרר לפני מספר שבועות נרשם שיפור, אף שלדבריו עדיין קיימים אתגרים המחייבים המשך מעורבות ומאמצים דיפלומטיים מצד ארצות הברית.
























