
במערכת הביטחון האיראנית נערכים לאפשרות שהמגעים המדיניים יסתיימו ללא הסכם, ובמקביל מקודמת תוכנית שנועדה להגביר את יכולת ההשפעה של טהרן על הכלכלה העולמית, כך על פי הדיווח בערוץ 14. במוקד התוכנית עומדים שניים מנתיבי השיט האסטרטגיים בעולם – מצרי הורמוז ובאב אל־מנדב – שלפי ההערכות אמורים לשמש כמנוף לחץ מרכזי מול הקהילה הבין־לאומית.
לפי המידע שהגיע ממקורות המעורים בנושא, את המהלך מובילים אחמד וחידי ומפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני. על פי הדיווח, השניים פועלים לבנות מנגנון קבוע שיאפשר השפעה על תנועת הסחר הבין־לאומית באמצעות פעילות בזירות הימיות הרגישות ביותר במזרח התיכון.
בדיווח נטען כי לרוסיה תפקיד משמעותי במערך המתהווה. בעקבות הסנקציות שהוטלו עליה באירופה, גדל השימוש הרוסי בנתיב השיט דרך באב אל־מנדב, ובאיראן זיהו את התלות הזו כהזדמנות כלכלית. על פי המקורות, מי שמרכז את הקשרים מול מוסקבה עבור משמרות המהפכה הוא כמאלודין נביזאדה, האחראי להעברת הכספים המתקבלים לידי כוח קודס.
עוד באתר:
על פי הדיווח, לאחר שהכספים מגיעים לכוח קודס, הם מועברים לחות'ים, בין באמצעות מזומנים ובין באמצעות אספקת אמצעי לחימה. עוד נטען כי נביזאדה וקאאני הם אותם בכירים ששמם עלה בעבר בפרשת מעילה של כ־700 מיליון דולר מכספי משמרות המהפכה. למרות אותה פרשה, השניים שבו לתפקידיהם, כאשר לפי המקורות הסיבה לכך היא יכולתם לגייס מקורות מימון מחוץ לאיראן בתקופה של מצוקה כלכלית.
לפי המקורות, כך מתגבש מנגנון הפעולה: רוסיה מספקת את המימון, כוח קודס מרכז את הפעילות, והחות'ים משמשים הזרוע המבצעית בשטח. אם הערכות אלה אכן יתממשו, מצרי הורמוז ובאב אל־מנדב עשויים להפוך, מבחינת טהרן, לכלי אסטרטגי מרכזי להפעלת לחץ על הסחר הימי ועל הכלכלה העולמית במקרה של החרפה נוספת בעימות עם המערב.
























