
המתיחות במפרץ הפרסי שבה לעלות מדרגה, לאחר שב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי איראן עומדת מאחורי תקיפת מכלית מסחרית שאירעה מוקדם יותר היום מול חופי עומאן. על פי הדיווח, המבוסס על שני בכירים אמריקאים, משמרות המהפכה הם שביצעו את הפעולה נגד כלי השיט שנשא את דגל סינגפור בעת שחצה את מצר הורמוז.
האירוע מתרחש זמן קצר בלבד לאחר חתימת מזכר ההבנות בין ארצות הברית לאיראן, שנועד להביא להפחתת המתיחות ולהבטיח את חופש השיט באזור. גורמים בין־לאומיים מעריכים כי אם אכן טהרן עומדת מאחורי התקיפה, מדובר במהלך שנועד לבחון את גבולות ההבנות שהושגו בין הצדדים ואת תגובת הקהילה הבין־לאומית.
על פי נתוני מחלקת הסחר הימי של בריטניה, התקיפה גרמה נזק לגשר הפיקוד של המכלית, אך לא היו נפגעים בקרב אנשי הצוות. שעות ספורות לפני האירוע פרסם חיל הים האיראני אזהרה רשמית, שלפיה כלי שיט אינם רשאים לעבור בנתיבי השיט באזור ללא אישור מוקדם של השלטונות בטהרן – הודעה שעוררה תשומת לב מיוחדת על רקע ההתפתחויות האחרונות.
עוד באתר:
בשלב זה נמנע הבית הלבן מפרסום תגובה רשמית לדיווחים, בעוד גורמים בזירה הבין־לאומית ממשיכים לעקוב בדריכות אחר ההתפתחויות. במידה שהטענות נגד איראן יאומתו, האירוע עלול לערער את היציבות שניסו הצדדים להשיג באמצעות ההסכם החדש ולהחזיר את נתיבי השיט האסטרטגיים במפרץ למוקד המתיחות האזורית.
בשנת 1938, לאחר שראש ממשלת בריטניה דאז נוויל צ'מברלין חתם על 'הסכם' מול הצורר אדולף היטלר ימ"ש, אמר וינסטון צ'רצ'יל: "בריטניה יכלה לבחור בין חרפה למלחמה, היא בחרה בחרפה ותקבל מלחמה". הלקח לימינו, נראה, ברור מאוד.
























