לילה חושך שמש סליחות

כולם מדברים על האור.
היום בא לי לדבר על התאום הלא זהה שלו,
על חושך.

חושך, נולד ביחד עם אור. הם נולדו באותו יום.
צמודים. אחים לְעולם. אחים לַעולם.

לפעמים,
וגם יותר מלפעמים
אנחנו מרגישים אותו. שם בפנים.
יושב בשקט בפינה, אבל עם נוכחות כבדה.

מאד כבדה.

ויש פעמים שהוא קצת מרשה לעצמו להשתלט, ולהתפשט, ולתפוס לו מקום רחב יותר ואפילו קצת להשתולל.
ואנחנו נבהלים.
כי זה התאום הזה, השחור,
של אור.

אנחנו מנסים לדכא אותו .להשתיק. לטפל. כמעט להעניש.
ואני רוצה היום דווקא
להאניש אותו.
לתת לו מקום של כבוד, לחושך הזה.
כי לולא חושך, לא היתה משמעות לאור.

לחושך יש יכולת לחדד לנו את קווי המתאר של העצמים באור. של העצמיות באור.
יש לו כח, לגרום לאור שלנו, להיות בהיר ונחוץ יותר.
ונוכח יותר.
ותכלס, צריך גם קצת ממנו, ואותו.

קודם כל, כי הוא חלק מהטבע, מהבריאה. גם בתוכינו. שלולא זאת, לא היתה משמעות למילים "והיית אך שמח". משום שאם הטבע של אדם הוא רק שמחה, למה צריך לומר לו להיות שמח? אלא שיש גם חושך, עצב, ועוד רגשות שאנחנו אוהבים שהם יושבים בשקט בצד, ולכן יש כח ומשמעות לצווי/להמלצה, לשמוח.

אז היום, כמו בכיתה א', כשלמדנו לכתוב, ועשינו כמעט בכל יום "יומולדת" לאות חדשה, נעשה יומולדת שמח, ל"חושך". גם כדי לכבד אותו, ואת קיומו, וגם כדי לראות אותו מול העיניים שלנו, וללמוד להכיר אותו ובו. כל אחד וה"חושך שלו".

אז תושיבו אותו על הכיסא המקושט, ותחייכו אליו. הוא התאום הבלתי מוכתר של אור , הילד הכי אהוב בגן. ובפעם הבאה, כשחושך פעוט יבוא חלילה וינסה לבקר בלבכם, תסתכלו לו בשחור של העיניים, ותדעו, שעד אותו הרגע, היה אור בלב שלכם. אחרת, לא הייתם מרגישים שבא חושך.

תודו על האור שהיה.
תכבדו את החושך. תנו לו מקום. תתייחסו אליו. כמו אל ילד קטן שצריך תשומ לב ואהבה,
ותדעו-
שכמו שהחושך של הלילה, נגמר תמיד באור,
גם החושך הזה ייגמר.

כי או שתצליחו להדליק נר קטן שלאט לאט יפחית את החושך, או שבסוף, אם תרצו או לא, יבוא הבוקר. ככה זה מימי בראשית.

יש דעות שבחנוכה, זהו גמר חתימה של הימים הנוראים. בשמחת תורה, כשקוראים בתורה את פרשת בראשית, מצטרף הקהל במילים "ויהי ערב ויהי בוקר יום……" אפילו במנגינה מיוחדת.
ראיתם?
בלי שנעשה כלום,
ויהי ערב
ואז
ויהי בוקר
יום. ………

נ.ב.1
וזה עוד לפני היתרונות שלו, שלא הזכרנו הפעם. קחו בקטנה: כשם שיש תהליכי צמיחה וגדילה, שצריך אור בשבילם, כך יש הורמונים מסויימים ותהליכי ריפוי, שמתרחשים דווקא ורק בלילה, בחושך. יש צמיחה, שיכולה לקרות רק כשחשוך. ומי לא רוצה לגדול???

נ.ב.2
לא. אני לא מתכוונת שצריך להרשות לו לגור קבוע, ולנהל את מזג האוויר בלב שלנו. אבל אם הוא מציץ, לא להיבהל, לתת לו קצת צומי וזמן ואז הוא חוזר בשקט לפינה שלו ומתנהג יפה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעוד החיסול

סגירת מעגל: חוסל המחבל שאילץ חטוף לנשק אותו

קובי פינקלר
סמוטריץ' לא מבין

תיעוד מעורר חלחלה: כך השמאל יסגור את הישיבה

קובי אליה
חילופי הירי במונטריאול

בשורה מעודדת: משה מיכאל בן מרים עובר ניתוח חירום

שלמה ריזל
סוער בעיר המתחרדת

בעיצומה של השבת: 100 חרדים חסמו את התחנה המרכזית

נתי קאליש
דיון סוער

"אין מחילה": הפרשנים בכתב אישום נגד הח"כים החרדים

אריה ארליך
מאבק עולם התורה

מ-19 ערים במקביל: היערכות נרחבת לקראת מחאת הרכבים

נתי קאליש
אֶרְדּוֹף אוֹיְבַי וְאַשִּׂיגֵם

המחבל שתועד בחטיפת הילד חוסל בתקיפה מדויקת

קובי פינקלר
הפיגוע במונטריאול

בלתי נתפס: היהודי נחשד כמחבל - ונורה בידי השוטרים

שלמה ריזל
גולדקנופף פנה למפכ"ל

נגד החסידים: ראש העיר לשעבר קרא ל"אינתיפאדה"

גדי פוקס
יום רביעי

מחאת הרכבים בדרך לכלא הצבאי: הפרטים המלאים

אבי יעקב
פרשיית מחיות המזון

חשד: חומר רעיל הוזרק למוצרים נוספים; אלו החשודים

פנחס בן זיו
הרוצח חופשי

תעלומת רצח אברומי איצקוביץ: חודש ללא קצה חוט

יוני שניידר
רגעי אימה

דרמה בגן החיות: פעוט נפל למתחם תנינים, בן 30 נעצר

קובי אליה
צפו בתיעוד

סערה: מודיעין עילית נצורה בגלל חוצפת הנהגים הערביים

קובי סגל
מרתק ומחזק

מוהל הוטס לברית שלא התקיימה ואז התגלה הסיפור האמיתי

הרב משה בן לולו
מחאה סוערת

זעם בקהילת גור: "הילדים נשארו בלי הורים לשבת"

אלי יעקובוביץ
תיעוד מהרפת

כל שערותיה אדומות: הפרה שמעסיקה את גדולי הפוסקים

הרב משה בן לולו
צעד דרמטי

תפנית מפתיעה: מפקד המשטרה שקרע בגדי מפגינים יודח?

אבי יעקב
ההסתה מחלחלת

"דרוס כל דוס" ועד רימוני הלם: גודי סילמן בדברים נוקבים

גודי סילמן
פיצוץ הטנק בלבנון

"אל תספר לאמא": ההודעה המצמררת שעה לפני האסון

פנחס בן זיו