שטייגען בישיבה Ultra orthodox Jewish men study in the Lithuanian Slabodka yeshiva in the ultra orthodox city of Bnei Brak near Tel Aviv, on July 8, 2013. Photo by Yaakov Naumi/Flash90. *** Local Caption *** ???? ????? ????? ?????? ??? ?? ????? ????? ???????? ??? ??? ????? ????? ??? ????? ?????? ????? ???? ?????? ?????

בעבודה, בכולל, ביחסי שכנות ובסיטואציות רבות אנו מקיימים 'אינטראקציה חברתית'. זוהי תקשורת בין אישית המתבטאת במהלך חיינו במישורים רבים בה אדם יוצר קשר עם סביבתו הקרובה. אכפתיות מצד האדם לסביבתו כוחה רב, אף בפעולות פשוטות או מתן חיוך ותשומת לב קלים. שימת לב לצרכי החבר אפילו לפני הדאגה לאזור הנוחות שלי עוצמתה אדירה. יהודי שעושה טוב ליהודי אחר מקיים בכך שליחות גדולה, אחוות אחים שגורמת לשמחה גדולה לאבא שבשמים.

לאחר סיפור מתן תורה, פותחת התורה בפרשתנו לבאר את נושא עבד עברי: "כי תקנה עבד עברי, שש שנים יעבוד ובשביעית ייצא לחופשי חינם. אם בגפו יבוא, בגפו ייצא. אם בעל אשה הוא, ויצאה אשתו עמו".

מיהו אותו עבד עברי עליו מדבר הפסוק? מה התורה מומדת אותנו לגבי היחס אליו? ומדוע נושא עבד עברי נכתב בראשונה בביאור הדינים הנלמדים בפרשה, האם אין נושא יותר חשוב בו ראוי לפתוח את הפרשה?

ונענה על ראשון – ראשון, ועל אחרון – אחרון.

עבד עברי הוא אדם שלא היה לו די ממון לפרנס את משפחתו, נכנע לעצת היצר, גנב ונתפס בגנבתו. אך ליהודי לא היה מהיכן להחזיר את גניבתו. על כן מכרוהו בית הדין, בשביל שישלם את גניבתו. זוהי רמה שפלה כל כך שאף אחד לא מייחל לעצמו.

מגיע העבד לבית אדונו העשיר ומצווה התורה את האדון לכבד את העבד, כיצד מכבדו? אם אדם יש לו כורסא נוחה בביתו, אין אפשרות כזו שהוא יישב על הכורסא והעבד על כיסא. אלא עליו לכבד את העבד ולהושיבו על הכורסא הנוחה, ואילו בעל הבית ישב על כיסא פשוט. אם לבעל הבית יש שמיכה עבה ואיכותית, הוא נותן לעבד את השמיכה ומתכסה בשמיכה פשוטה יותר. הוא יושב לאכול עם בני משפחתו, העבד מקבל את הנתחים הטובים והאיכותיים ביותר, ואילו בני משפחתו מסתפקים בחלקים הפשוטים יותר.

לא בכדי התורה מלמדת אותנו זאת, טמון כאן יסוד נפלא של "בין אדם לחברו", שהוא בסיס בעבודת ד'. וממנו נבין מדוע התורה פותחת בביאור נושא עבד עברי. אותו יהודי גנב! עבד! אך התורה מצווה אותנו לכבדו ולעשות אותו המאושר ביותר בעולם כי בראש ובראשונה הוא אדם. מטרת התורה היא לרומם את האדם מהדרגה הנמוכה אליה הגיע. בשעבודו לאדונו אין הכוונה להשפילו, אלא המטרה לשקם ולרומם אותו מהבור שאליו נפל, שילמד דרך ארץ ומידות מאדונו, וכך יחזור למוטב.

הבה נלמד יחד מעשה נפלא שגם כן גילה המגיד ר' ראובן קרלנשטיין זצוק"ל, כיצד שומרים על כבוד הזולת בכל סיטואציה אפשרית ומזה נלמד גם אנו:
ר' אברהם גניחובסקי זצ"ל היה אחד מגדולי ראשי הישיבות בדור הקודם, גאון הגאונים בתורה הקדושה ולא פחות מכך גם גדול במידות ודרך ארץ. פעם אחת ארע שקבע חברותא עם תלמידו ללמוד עמו בשבת בצהרים. אותו תלמיד דפק על הדלת ובאין מענה, מתוך הסח הדעת, התבלבל ובלי כוונה צלצל בפעמון הבית בעיצומה של שבת קודש!

אמר ר' אברהם לעצמו: "הרי אם אפתח לו את הדלת הוא יתבייש על שנכשל בחילול שבת" מה עשה? רץ מיד ולבש את בגדי השינה שלו. והחברותא שלו לא מרפה ודופק ודופק מספר פעמים, אחר כך פתח לו ר' אברהם את הדלת בעיניים עייפות ואמר: "הוי סליחה! אתה דופק כבר הרבה זמן? באמת קבענו ללמוד, אבל הייתי מאוד עייף אז הלכתי קצת לנוח… הכנס, אין דבר, אני רק הולך להתלבש ונשב"…

ממעשה זה אנו רואים גאונות מפליאה כשלעצמה. ונשאל את עצמנו 'האם אנו היינו מחליפים את בגדינו לפיג'מה בשביל שהשני לא יתבייש? הרי זו הרגשה דקה עד למאוד ובל נשכח, זה לא נקנה ביום יומיים אלא בעבודה אישית אינטנסיבית של מידות.

ועל זה אמרו חז"ל: "אתם קרויים אדם ואין אומות העולם קרואים אדם" אדם זהו כינוי של כבוד, מלשון אֶדְמֵה לעליון, מטרתנו היא להידמות לבורא ולחקות את מידותיו. בואו ניקח לעצמנו מטרה לפחות פעם ביום או בשבת הקרובה לשים לנגד עינינו את טובת זולתנו ואחר כך את שיקולינו ורצונותינו האישיים.

בואו נהיה דומים למלכנו ונחקה את מידותיו, בואו נראה לו כמה אנו אוהבים אותו.

שבת שלום ומבורך לכל בית ישראל היקרים!


המאמר נכתב לרפואתה והחלמתה של אשתי היקרה ספיר רעיה בת פאני תחי'. ולרפואת יונתן בן ספיר רעיה, דוד בן שמחה, יוסף מאיר בן כוכבה בתושח"י.











עוד כתבות שיעניינו אותך

יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו