אריטוריקה בפרשה

ראיתם פעם מורה צועק על תלמיד: "בוא למנהל?". כל עוד הוא לא ילך אתו ביחד המשפט יהיה מנוסח כך: "לך למנהל". להגיד לתלמיד בוא למנהל, בו-בשעה שהוא יוצא מהכיתה והולך אליו – זה לא מסתדר תחבירית.

מסתבר שבפרשת השבוע ה' מדבר אם משה ואז במקום להגיד לו "לך" לפרעה (ותתרה בו שיוציא את עם ישראל ממצרים) ה' אומר לו "בוא" אל פרעה. אבל היי, כל עוד הוא הולך מהמקום בו דיבר עם ה' והולך אל פרעה הרי שהוא "הולך" ולא "בא". אם כן, מדוע כתוב בפרשה "בוא"?

אז חוץ מהמסר היפה שיש כאן בעבודת ה' – יש כאן גם מסר לאומנות הדיבור.

ה' אומר למשה דווקא את המילה 'בוא'. כי בשביל לפעול בענייני קדושה אדם צריך 'לבוא', להיות מחובר. לא 'ללכת' לעשות ציווי ה' – אלא 'לבוא' לתוך הציווי כביכול, להתאחד אתו.

כשעושים מצווה זה לא "אני הולך להניח תפילין". אלא "אני בא להניח תפילין", "אני בא לעזור להורים". אני נכנס למצווה ואני גורם לה שהיא תהיה חלק ממני.

נו, נקודה יפה. הבטחתי קשר לאומנות הדיבור. אז בואו:

יש שתי צורות איך לשכנע עם אנשים. צורה ראשונה: יש את המוצר. יש אותי כמוכר ואני פלוס המוצר צריכים להוציא מהקונה את השטר שנח לו בשלווה בארנק.

זה ילך בצורה הזאת שבה אני מסביר לו (לא משנה כמה במתק שפתיים) שזה המוצר שהוא צריך, זה התכשיר הכי חדש ואיכותי בארץ וזה משתלם לו כי מחר כבר מאוחר.

שימו לב שבכוונה השתמשתי בדוגמה הזאת. יש כאן את כל הפרמטרים שיכולים לגרום לאדם לקנות את מה שהצעתי לו. גם הסברתי לו למה הוא צריך את זה. גם הסברתי לו למה אני מוכר את זה וגם קבעתי לו דד-ליין עד מחר (דבר, כך לטענת המומחים, שהוא חובה. לקבוע זמן אחרון. משהו שיניע לפעולה – הנה למדנו עוד מושג ברטוריקה).

ובכל זאת. יכול להיות שהוא יסרב. קורה.

הדרך השנייה לשכנע את העומד מולכם – ואתם בטח מנחשים שאני מקשר את זה למילה 'בוא' שבה אנחנו עוסקים – היא לעזוב את כל השיטות המתוחכמות, האמונות הטפלות והמשחקי הלוליינות.

היא פשוט להביא את הקונה למוצר שלך.

זה גם שכנוע. אבל זה בהחלט מגיע משכנע פנימי ועמוק. אני לא בא לחרטט אותך "תראה זה המוצר הכי טוב בשבילך / הכי טוב בארץ / זה משתלם לך / מחר זה כבר יחסר", אלא להראות לך "בוא", אני – המוכר / המשכנע – נהנה מזה. תבוא ותסתכל בעצמך.

ראשית חשוב לדעת שאין כמו דוגמה אישית. מי שמוכר משקאות והוא עצמו שותה מהם תוך כדי משא ומתן – עושה בשכל רב. מי שמוכר שעונים ותוך כדי עונד את השעונים שלו (ואף מפעם לפעם מציץ בשעון) חכם ביותר! ב. אני מפסיק לשכנע אותך כמה זה טוב לך, כמה זה ישתלם לך. אני פשוט יביא אותך לתוך המוצר (מטפורית) ויגרום לך להבין למה זה חשוב לך.

ככל שנתמיד בגישה הזאת, בחיים בכלל ובעסקים בפרט, של "בוא" ולא "לך", הרי שנצליח יותר.

בואו – ונכבוש את העולם.











עוד כתבות שיעניינו אותך

לתקופת בין הזמנים

בשורה לציבור החרדי: חוף נפרד חדש נפתח

אבי יעקב
התיעוד שריגש המונים

מרגיש את החורבן: ילד קטן מתייפח בבכי

אבי יעקב
לצפייה ישירה

צפו כעת בפרק הראשון: שמוליק סוכות מגיע ל'אוטוטוקר'

מנחם טוקר
יש חרדים בצבא!

"מי פינה את הפצועים?" • יצחק גולדקנופף בנאום תקיף

אלי יעקובוביץ
לאחר התבצרות

תיעוד מיוחד: לוחמי הימ"מ מחסלים מחבל חמוש

קובי פינקלר
מחאה סוערת

מהומות ברחוב יחזקאל: מפגינים חסמו צירים ויידו אבנים

אלי יעקובוביץ
רוכב על גלי השנאה

בט' באב, יאיר לפיד מכליל: "לחרדים מותר הכול"

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

'רואים דברים שלא צריך לראות': הפוסק בדברי הדרכה להורים

נתי קאליש
במה היה חולה?

אמו של אוריאל מתחננת: "אל תעשו שיימינג לנמר"

אבי יעקב
תיעוד שובר לב

החטוף מהשבי: "3 גרעיני פלאפל ביום, אני על סף מוות"

יוני שניידר
הדרשה שאסור לפספס

'אתם משתמטים מלימוד ולא מתביישים להאשים אותנו?'

פנחס בן זיו
"ענוים הגיע זמן גאולתכם"

רבבות נהרו לכותל המערבי בצום ט' באב. צפו ברגעי הנעילה

אלי יעקובוביץ
עדות מטלטלת

הזדקפתי מול הקצין הנאצי: "אני לא מביא תועלת?" | צפו

פנחס בן זיו
צפו בתיעוד

זה לא דם: מי הכינרת הפכו לאדומים

פנחס בן זיו
כעת בשידור חי

קובי ומנדי בעימות סוער: אז מי בעצם הדרייבר?

קובי ברומר ומנדי וייס
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
'התנערי מעפר קומי'

על גמלים, גירושין, והקול הפנימי שצף מחדש

הרב אריה אטינגר
צפו

האב השכול סירב להשתתף: ריקוד שיקם לב שבור

גיל ישראלוב
סרטוני הזוועה

רה"מ מגיב לתיעודים: "חמאס רוצה לשבור אותנו"

שלמה ריזל
צפו בתיעוד

הזוי: 15 פלסטינים שוחררו לשטחי הרצועה ללא כל תמורה

שמעון כץ