האנושות נחלקת לשני כוחות, האחד כח העשייה, והשני כח השמיעה:

כח העשייה במהותו מעריך ושואף ליצירה וכח משמעותי שמתבטא בפיתוח ותעשייה, כזה שלא נותן מקום לחולשות האנושות והבנתם הרגשית והנפשית אלא אך ורק לתוצאה ולתפוקה היוצאת מהאדם, אלו ועוד יגרמו לסיפוק ותחושת מימוש עצמי לנפש ולרגשותיה, על פי תפיסת העולם של כח העשייה.

כח השמיעה לעומתו נותן מקום לשמיעה ולהבנה האנושית כזאת שנותנת מקום לנפש האדם, יש בה בשמיעה 'ערך עצמי לחיים' ההנאות הינם רוגע ושלווה ולא תוצרת סיפוק ועשייה.

בכך העולם נחלק לשניים 'עשו' ו'ישמע'אל, בעוד עשו (וזרעו) בחירה להכנס לאתגרי החיים, אקטיביות ודחיפה למעש היוו את דרך חייו, 'איש יודע ציד איש שדה', גשמיות האדמה ועבודתה כמו גם פעולות ציד היוו את אופיו של עשו, לעומתו ישמעאל (וזרעו) מבטא את כח השמיעה, הסתכלות על החיים בפוזיציה של עמידה מהצד, עצלנות, פסיביות, רוגע ונוחות נוכחים בחייו, ואל לו למהר לשום מקום.

כיום כמו לאורך כל ההסטוריה יש חלוקה דיכוטומית בעולם, המערב והמזרח, העולם המערבי מתקדם כל הזמן בריצה וברדיפה אחר התקדמות חדשנות ומיזמים טכנולוגים שישנו את פני החברה והעולם, אך אין שימת לב כי הם פוגעים בבריאות הנפש ובחוסנה, הרדיפה והלחץ עולים ביוקר לעולם הרגשי של האנושות בחברה המודרנית.

תרבות המזרח לעומתו דורש את השלווה ורוגע, חשיבות בריאות הנפש ונתינת מקום למנטליות חברתית חשובים יותר מכל פיתוח, אך לעומת זאת נפסד כח העשייה והיצירה, חוסר סיפוק והגשמה עצמית פוגע בבגרות ובפיתוח האישיות.

ומהי דרך היהדות, האם כמו עשו או כמו ישמעאל?
"כל אשר דבר ה' נעשה"(פרשת יתרו)
'נעשה ונשמע', היהדות לוקחת את שני החלקים או יותר נכון את הטוב שבשני החלקים, משלבת וממזגת אותם יחד באדם ובמאוויו, במצוות התורה יש מצוות 'עשה" ויש מצוות 'לא תעשה' שבהם נצטוונו 'לשמוע' בקול המזהיר.

גם אורחות חייו הכללים של היהודי נבנים להם משני כוחות אלו, עשייה ושמיעה, סיפוק מעשייה אבל גם ערך לחיים עצמיים כמשמעות בפני עצמה, ההשקעה בשני הכוחות הללו כמו גם שילובם יחד בעבודת ה' ובחיבור לעשיית המצוות מחד ובלימוד ושמיעת קול התורה מאידך, מייחדים את שלמות הנפש היהודית.

אם לאדם אין תחושת סיפוק הרי ששומה עליו לפתח את כח העשייה, אם האדם בעל קרירה הכוללת עשייה משמעותית וברוכה, אך לא מוצא רגע של נחת ושלוות הנפש בכדי שגם הכוחות הללו יחוו את החיים ופעולתם.

קריירה ועשייה חשובים עד למאד ביהדות, 'נעשה קודם לנשמע' אך לא כמטרה בפני עצמה, חובה שעשייה ברוכה זו תהיה במהותה כחלק מעבודה רוחנית ותקשור את נפש האדם לרצון ה', להנכחת קיום התורה והמצוות בעולם, ולהבניית כוחות האדם שכולם יהיו לקדושת השם, בין בעשייה הכללית ובין בהבנה בתוך עולמו הפנימי של האדם!

שבת שלום ומבורך!











עוד כתבות שיעניינו אותך

מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש