מדוע שתי הדברות הראשונות 'אנכי ה' אלוקיך' ו'לא יהיה לך אלהים אחרים על פני', שמעו עם ישראל מפי הקב"ה בעצמו ולא על ידי משה רבינו כמו יתר מצוות התורה?

הגמרא אומרת כי "שכר מצוות בהאי עלמא ליכא" כלומר: אין שכר על קיום התורה והמצוות בעולם הזה, ייתכן ויהיה צדיק ורע ורשע וטוב לו. מה שהאדם מקבל בעולם הזה לא קשור לקיום התורה והמצות. 

בתנא דבי אליהו מבואר כי הקב"ה מקיים את כל מצוות התורה, כידוע אחת מהמצוות היא "ביומו תתן שכרו" ומדוע מצווה זו לא מקוימת משמיא כלפי עושי המצוות, לכאורה שכר במצוות בעולם הזה הוא מחויב ממצוות התורה? 

בגמרא ובהלכה מבואר כי חיוב ביומו תתן שכרו, הוא רק באם נשכרו הפועלים על ידי בעל הבית ישירות. ואו אז 'סמכה דעתם' של הפועלים על בעל הבית, כי ימלא שכרם עוד בו ביום. אבל אם נשכרו הפועלים באמצעות שליח אין חיוב של 'ביומו תתן שכרו'.

מצוות האמונה היא המצווה היחידה אותה נצטווינו מפי הקב"ה בכבודו ובעצמו באופן ישיר, ללא שליח כלשון המדרש "אנכי ולא יהיה לך מפי הגבורה שמענום". מסיבה זו מבואר מדרש: "כל מה שישראל נוטלין, בשכר האמונה הן נוטלין" כלומר כל השכר שיש לאדם בעולם הזה הוא בשכר האמונה. במילים אחרות: אם אדם רוצה לקבל שכר גם בעולם הזה עליו להתחזק באמונה. 

על פי האמור מבאר בדרשות מהר"ם שי"ק (תלמיד החתם סופר) את הפסוק "תורה צווה לנו משה" תורה עולה במספר שש מאות ואחד עשר. שאלו הן המצוות שנצטווינו מפי משה רבינו שליח ה', ועליהן אין חיוב ביומו תתן שכרו אלא 'שכר מצווה בהאי עלמא ליכא'. אך את 'אנכי ה' אלוקיך' ו'לא יהיה לך אלוהים אחרים על פני' שמענו מפי הקב"ה בכבודו ובעצמו ולכן השכר על מצוות האמונה הוא ישיר ומידי, גם בעולם הזה. 

בספר "ערבי נחל" מבואר תשובה נוספת וביאור דברי המדרש "כל מה שישראל נוטלין בשכר האמונה הן נוטלין" על פי הנאמר בגמרא בקידושין כי גם מי שקיים מצוות כל חייו, וחזר בו באחרונה, כאילו לא קיים מצוות שהרי "שנה ופירש". ולכן אי אפשר לתת שכר מצוות בעולם הזה שהרי יש חשש שיחזור בו ויהיה 'שנה ופירש" וממילא ימחקו המצוות שעשה. ואז יתגלה למפרע שלא קיים מצוות בחייו ועל כן אי אפשר לתת לו  שכר מצוות.

מסיבה זו כל מי שמתחזק באמונה בה', יכול לקבל שכר בעולם הזה שהרי אין חשש שיחזור בו. הסגולה הכי טובה כאמור היא מצוות האמונה. האמונה הפשוטה היא 'אין עוד לבדו' ואין שום כוח אחר בעולם ולא בכל העולמות האחרים כלל. 

יש בכוחה של האמונה לשנות מצבים מעל לטבע. יש בכוחה של האמונה לקבל עוז ותעצומות. ויש בכוחה של האמונה לקבל שכר מאת ה', גם כאן בעולם הזה.

שווה להאמין, גם בשביל להרוויח בעולם הזה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו