תמונה בדף הבית:

הפסוק הראשון בפרשה,"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". על המילים "תשים לפניהם", אומר רש"י :

'אמר לו הקב"ה למשה,לא תעלה על דעתך לומר,אשנה להם הפרק וההלכה ב' או ג' פעמים,עד שתהא סדורה בפיהם כמשנתה,ואיני מטריח עצמי להבינם טעמי הדבר ופרושו,לכך נאמר אשר תשים לפניהם – כשולחן הערוך והמוכן לאכול לפני האדם'.

סיפר לי מורה שמלמד בבית ספר של "קירוב", שפעם אחת הוא לימד את התלמידים את השיר "ויהי נועם ה' אלוקינו " בלחן המרגש ששר מוטי שטיינמץ.

לאחר זמן, כשהתלמידים כבר ידעו לשיר את השיר,
אחד מהתלמידים ביקש לשאול שאלה,
'המורה',כך הוא שאל, 'מי זה נועם' ??

בפעם אחרת, כך הוא סיפר לי, הוא שאל את אחד התלמידים, כיצד היה נראה המזבח
התלמיד הצביע על השולחן שלפניו ואמר,
'כך היה נראה המזבח'.
שאלתי אותו, כך הוא המשיך לספר,
'למה אתה חושב שהמזבח היה נראה כמו שולחן' ?
והתלמיד ענה, 'אתה אמרת לנו כמה פעמים ששולחן דומה למזבח…' .

התלמידים יודעים להקשיב, הם גם מאמינים לנו,
רק ש.., מה שלא נסביר אנחנו ,יסבירו הם…

השבוע כשסיפרתי את את הדברים באחד השיעורים,
ביקשה אחת המשתתפות לספר גם היא סיפור.

בתחילת הדרך כשרק התחלתי להתקרב.., הלכתי לשמוע שיעור תורה בבית חב"ד.
כשנכנסתי פנימה,הבחנתי ברב שנמצא במקומו,
וחוץ ממנו לא היה שם איש.

הרב פנה אלי ושאל אם הגעתי לשיעור, וכשעניתי שכן, הוא אמר:
'אז נלמד עם התניא'.
אני,היא סיפרה, הסתכלתי ימינה ושמאלה, לא הבנתי..
הרב שראה את מבטיי, שאל אותי:
במה המדובר?
ואני, עניתי לו בפשטות:
'הרב אמר שנלמד עם טניה, אני לא רואה כאן אף אישה נוספת…'

התלמידים יודעים להקשיב, הם גם מאמינים לנו,
רק ש.., מה שלא נסביר אנחנו ,יסבירו הם…

אבל..יש לזה , כך נראה לי, גם השלכות נוספות, מעבר להעברת טקסט או ידיעות.
וגם זה,כבר מופיע בפרשת השבוע.

פעם אחת כשדיברתי בכנס להורים, אמרתי לנוכחים, שהרבה בעיות היו נמנעות, לו רק הילדים לא היו מאמינים לנו.
הבעיה היא, שהילדים מאמינים לנו.

כשהילד מתחצף, אנחנו אומרים לו שהוא חוצפן.
אם הוא לא הצליח במבחן, אנחנו אומרים לו שהוא עצלן.
ואם סתם הוא לא נותן לנו "מנוחה", אנחנו אומרים לו שהוא אינו יודע כיצד מתנהגים.

והוא…מאמין לנו.
הוא מאמין שהוא חוצפן,הוא מאמין שהוא עצלן, או סתם שהוא ילד כזה שלא יודע איך מתנהגים.

אנחנו בודאי חפצים בטובתו.
אנחנו רוצים שישנה את התנהגותו.
אבל במקום לדבר על המקרה שקרה, אנחנו מדברים עליו.
אנחנו מדברים על זהותו.

קשה לצפות ממנו להבין את כוונותינו.
מה שהוצאנו מפינו, זה מה שיש.

במקום לומר לו שהדיבור שלו היה חוצפה או שההתנהגות היתה לא ראויה,
אנחנו פונים אל המהות שלו, אל מה שהוא, ומטיחים בו שהוא חוצפן….

הוא מאמין לנו !!!!

אנחנו אלו שבונים לו את הזהות, ואח"כ אנחנו מצפים שהוא ישנה אותה.

הוא מאמין לנו , בדיוק למה שאמרנו !!!

חובותנו וזכותנו לחנך, לדאוג לכך שישנה את דרכיו,
אבל חייבים לשים לב,שבדרך אנחנו לא מקבעים בו את ההפך.

צריך לשקף לילד את הנהגותו, אבל לא לשכוח
שהתלמידים/ילדים מאמינים לנו
ומה שלא נסביר ברור, יסבירו הם..

בפרשת השבוע התורה מביאה את עניני עבד עברי,
"כי תקנה עבד עברי שש שנים יעבד ובשביעי יצא לחפשי חינם"
.אדם שגנב, וכעת אין לו איך לשלם, נמכר לעבד.

נשים לב, שהתורה בנוסח הפסוק, אינה פונה לאותו אדם שנמכר לעבד,
התורה פונה לאדון שקונה אותו.
"כי תקנה עבד עברי…" , ולא "כי תימכר לעבד".

התורה מטילה את את האחריות על האדון, לדאוג לכך שאותו אדם שגנב ותוצאות מעשיו מחייבות את מכירתו לעבד,
שאותו אדם לא יפתח תודעה של עבד, שזהותו לא תהיה כשל עבד.

האחריות היא על האדון כי הוא זה שמפעיל את העבד.
הוא זה שפונה אליו, הוא זה שדורש ממנו,

"כי תקנה עבד עברי.." – כשתהיה זה שתחתיו יהיה אותו אדם שגנב.
דע לך, "שש שנים יעבד ובשביעי יצא לחפשי חינם" – המטרה שתעמוד אל מול עינייך כול שש השנים היא, שאחרי שש שנים הוא יצא לחופשי.

לא לחינם ישנם הגבלות על צורת העסקתו של אותו עבד, מה מותר לדרוש ממנו לעבוד.
ישנם ציווים שעל פיהם לעיתים האדון ידרש לדאוג לנוחות עבדו על חשבון נוחיתו שלו.
אם יש לאדון כרית אחת בלבד, עליו ליתנה לעבדו.
צריך לדאוג לכך כי מהותו לא תהפוך למהות של עבד.

אם תתנהג אליו כמו לעבד, הוא יהפך לכזה עם תודעה של עבד

אכן הוא נמכר מכורח חובתו לתקן את מעשיו,
אבל אסור שמהותו תהפך למהות מקולקלת.

שבת שלום


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]











עוד כתבות שיעניינו אותך

אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
הערב אצל יענקל'ה

הרב גלזר: "החיילים מתו כדי להוכיח את כוחה של תורה"

יענקל'ה פרידמן
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ