"ויאמר ה' אל אברם לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך,ואעשך לגוי גדול…"

סיפורו של אברהם אבינו ותחילת דרכו של עם ישראל מתחיל בנסיון של "..לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך..".

באותה העת כפי שמעידה התורה היה אברהם בן שבעים וחמש,
'…ואברם בן חמש ושבעים שנה בצאתו מחרן".

השאלה היא,
מדוע "מדלגת" התורה על שבעים וחמש שנותיו הראשונות של אברהם אבינו ??
חז"ל הרי מספרים לנו שבאותם שנים אברהם אבינו עמד יחידי מול כל בני דורו כשגילה את בוראו.
הוא שובר את הפסלים של אביו.
הוא נזרק אל כבשן האש בגלל אמונתו.
הוא מדבר בכל מקום על מציאותו של בורא עולם ומצליח לסחוף אחריו רבים.
מדוע כל אותם מעשים מופלאים שחובים בתוכם נסיונות לא קלים אינם מוזכרים בהרחבה בתורה ??

התורה אכן רומזת על תקופתו זו של אברהם.
בפרשת נח, "ויקח תרח את אברם בנו ואת לוט בן הרן בן בנו ואת שרי כלתו אשת אברם בנו ויצאו אתם מאור כשדים ללכת ארצה כנען..".
"אור כשדים" – המקום בו הושלח אברהם אבינו לכבשן האש וניצל.
בפרשה שלנו לך לך, " ויקח אברם את שרי אשתו ואת לוט בן אחיו ואת כל רכושם אשר רכשו ואת הנפש אשר עשו בחרן.."
"הנפש אשר עשו בחרן" – אלו האנשים אשר גייר אברהם.
אבל למה רק ברמז ??
ובכלל,אם יש עניין בידיעת אותם דברים אז שתספר עליהם התורה בהרחבה ובצורה גלויה,
ואם אין צורך,אז מדוע ברמז ??

ושאלה נוספת,
מדוע התורה לא מציינת בפתיחה את מעלתו של אברהם אבינו כמו שציינה על נח מיד בתחילת פרשת נח, "אלה תולדות נח נח איש צדיק תמים היה בדרתיו את האלוקים התהלך נח".
מדוע התורה לא פותחת בציון מעלותיו של אברהם אבינו ??

השבוע הגעתי למסור הרצאה באחד ממרכזי הקליטה של המפונים מדרום הארץ.
בקהל ישבו אנשים שהם ובני משפחותיהם,
חבריהם ומכריהם נשמו את התופת.
נושא ההרצאה היה 'סוד האמונה היהודית'.

בתחילת ההרצאה ביקשתי לשאול שאלה.
מולי,כך אמרתי,יושבים אנשים,שאני – לי אין את יכולת להבין את מה שמתחולל בנפשם.
מי שלא היה שם,לא יבין.
כאב עצום ושבר עמוק.
כיצד יתכן שדוקא אתם מבקשים לשמוע על אמונה ?
מדוע ביקשתם שאגיע ?
כיצד יתכן שדוקא אתם מבקשים לדעת כיצד בעת הזאת ניתן להתקרב ?
מדוע האסון הנורא,החויה הנוראית,לא מושכים אתכם לצד ההפוך ?
מהיכן אתם שואבים את הכח לכיוון של תקומה והתקרבות לבורא עולם ??

את אותה "תנועה נפשית" ניתן לראות בשבועות האחרונים בחלקים נרחבים מאוד בעם ישראל.
אנשים מקבלים על עצמם ציצית,תפילין,שמירת שבת
מהיכן הכח לרצות להתקרב דוקא בשעה שהאמונה נראית כעומדת במבחן מול המציאות ??

כדי לענות,כך המשכתי,אבקש להקדים יסוד מהתחום החינוכי.

ילד שגדל ללא אהבה קרוב לודאי שיסבול ממצוקות נפשיות.
הוא לא יאמין בסביבתו ואף לא בעצמו.
הוא יפתח חרדה ופחד מכשלונות ואף לא יאמין ביכולתו להצליח.
אהבה היא צורך קיומי שמי שמקבל אותה מרגיש בערך עצמו וחווה את עצמו כמי שיש לו מקום בטוח בעולם.
אבל..לא כל אהבה מביאה את התוצאה המיוחלת.
אהבה מותנית – אהבה שבאה והולכת בהתאם להצלחתו או אי הצלחתו – כשלונו של הילד,
אהבה שאינה בטוחה וודאית בכל מצב,
אהבה שהיא כדבר העובר לסוחר,
תביא את הילד לאותו מצב כמו אותו אחד שלא קיבל אהבה.
לעומתה אהבה ללא תנאי תשיג את את התוצאה המיוחלת.

ההבדל בין מי שיוצא אל העולם מתוך מרחב של אהבה ללא תנאי לבין מי שיוצא אליהם ממרחב של אהבה מותנית שקול להבדל בין הליכה  על חבל כשמתחתיך פרושה רשת בטחון לבין הליכה מעל תהום חשופה.

אהבה היא היכולת של האוהב לתת לנאהב את התחושה הבסיסית של ערך עצמי ושייכות.

הקב"ה בחר בנו ללא תנאים.
הקב"ה אוהב אותנו ללא תנאים.
אותה בחירה – אהבה ,טבועה בנו וחצובה בקרבנו.
זאת הסיבה שגם כאשר ח"ו אנחנו חווים התנגשות אל מול מציאות איומה,קיימת בקרבנו ההרגשה והרצון להתקרב.
לחזק שוב את האמונה בבורא עולם.
יש בנו את הכח לקום ולהתחזק.
תחושת השייכות שלנו עם בורא עולם לא ניתנת לעירעור.
בדיוק כמו אותו הילד שחווה אהבה ללא תנאי,כך שגם ברגעי משבר ימצא את הכח לקום.

הבסיס לזה שאני כאן,כך המשכתי,הסיבה שאתם מבקשים לשמוע,
נעוצה בכך שבורא עולם נמצא איתנו בכל עת ללא תנאי
הידיעה הזאת שמושרשת אצלנו עמוק בפנים,נותנת לנו את היכולת לקום.

ומהיכן אני יודע את זה ? מפרשת השבוע.

זוכרים את השאלות בהן פתחנו ??

התורה בכוונה "מדלגת" על שבעים וחמש שנותיו הראשונות של אברהם אבינו.

כדי להורות שהבחירה של הקב"ה באברהם אבינו ובזרעו היא בחירה אלוקית,היא אינה קשורה במעשיו הקודמים.
הבחירה של הקב"ה באברהם אבינו ובזרעו אחריו,
אהבתו של הקב"ה לעם ישראל, היא אינה על תנאי.
לכך גם התורה אינה מציינת את מעלתו של אברהם אבינו,כדי להורות שהבחירה בעם ישראל אינה על תנאי.

התורה מזכירה ברמז את מעשיו ופועלו של אברהם אבינו באותם שבעים וחמש שנה כדי להורות שאכן ודאי אברהם אבינו היה במעלה גבוהה מאוד,
אבל זה מוסתר.
'תראה שזה מוסתר',כך אומר לנו בורא עולם.
זה מוסתר ומוזכר ברמז כדי שתראה שזה מוסתר.
תדע את מעלותיו של אברהם אבינו,אבל תדע שעדיין בחרתי את אברהם ובחרתי אותך- את זרעו ללא תנאי,במנותק מהמעשים.
לכן הסתרתי.

אותה בחירה ללא תנאי,אותה אהבה ללא תנאי,שמושרשת אצלנו עמוק בפנים נותנת לנו את הכח לקום מכל משבר,מכל נפילה.
אנחנו בתוכנו בטוחים בקיום שלנו,בשייכות שלנו אל בורא עולם.

גם כשלעיתים אולי נראה שהמציאות טופחת על פנינו,כמו אותו לוליין שמהלך על חבל דק כשמתחתיו תהום חשופה, גם כשהכאב הוא עצום,
עדיין ברור לנו שמתחתינו פרושה לה רשת בטחון.
הקיום והשייכות שלנו עם בורא עולם לא מוטלים בספק.


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]











עוד כתבות שיעניינו אותך

רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
660 ימי לחימה

נחשפה מנהרה של חמאס באורך קילומטר ובה נשק ומטענים

קובי פינקלר
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים
הקטל בדרכים

רכב נכנס במשאית בכביש 6; הנהג נהרג במקום

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בית נאמן?

"זהו, זה נגמר, היום מתגרשים" | צפו

הרב אריה אטינגר
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין
צפו

החסיד לליטאי: "אתה משגע אותי עם המשקפיים"

הרב אריה אטינגר
לידיעת הציבור

הוסרה השגחת הבד"ץ מהבמבה - זו הסיבה

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ