. שיירת רכבים

שרת התחבורה מירי רגב, מוציאה לדרך שני פרויקטים חדשניים העושים שימוש ביכולות הייחודיות של הבינה המלאכותית (AI), האחד לשיפור הבטיחות בדרכים והשני למציאת הפתרונות היעילים ביותר לעומסי התנועה. המשימה הוטלה על חטיבת כלכלה ואסטרטגיה במשרד התחבורה ועל הפיתוח הופקדה חטיבת החדשנות בחברת נתיבי ישראל. לפיתוח הוקצו בשלב הראשון כ- 10 מיליון שקלים.

בפרויקט הראשון, מפתח המשרד כלי AI האוסף מידע מכל המקורות האפשריים בנושא תאונות דרכים וסיכונים בטיחותיים בכביש. בין היתר נאספים נתונים שאינם מדווחים כמו תאונות קלות ללא נפגעים ואף אירועי "כמעט תאונה" כגון בלימות חירום הנרשמות במערכות הרכב ובמצלמות תנועה.

כידוע, יכולותיה של הבינה המלאכותית מתבססות על איסוף וניתוח של נתונים ממקורות שונים ומגוונים, ואיתור תבניות ומגמות. למערכת יוזנו נתונים סטטיסטיים ממשטרת ישראל, חברות הביטוח, בתי חולים, מצלמות תנועה ועוד. לצד אלה, יירשמו נתוני מזג אוויר, עומסי תנועה, תנאי הדרך, מצב הכביש והתחזוקה, שיפורים בטיחותיים שבוצעו בעבר ומידת השפעתם על רמת הבטיחות, וכל נתון רלוונטי אחר.

במקביל, תבחן המערכת אמצעים לשיפור הבטיחות כגון שיפורים פיזיים בתשתית, אכיפה, תמרורים, סימונים ורמזורים, שילוט אזהרה ועוד. העלות של כל פתרון תיבדק ביחס לתועלת הצפויה ממנו.

על סמך כל אלה, תאתר המערכת את המקומות שבהם נדרשים צעדים נקודתיים לשיפור הבטיחות ולמניעת תאונות, ותגדיר את סוג הפעולה הנדרשת ואת עלותה. במשרד התחבורה מעריכים כי המערכת תדייק ותייעל את תהליכי קבלת ההחלטות, ואת הקצאת התקציבים ותעדוף פרויקטים בתחום הבטיחות בדרכים.

בפרויקט השני של משרד התחבורה, ייעשה שימוש במתודולוגיה דומה לאיתור נקודות תורפה שבהן נוצרים עומסי תנועה, לניתוח הגורמים לכך, ולהצעת פתרונות אפשריים. גם פרויקט זה יעשה שימוש באינספור נתונים שייאספו מכל המערכות הקיימות, ובהן מערכות ניהול תנועה וניטור עומסים של חברות התשתית, אפליקציות ייעודיות, דיווחי תנועה במדיה, צילומי לווין ועוד. במקביל ייבדקו תנאי מזג האוויר, תנאי הדרך ומצב הכבישים.

המערכת תחלק את כל כבישי ישראל למקטעים קצרים, ובכל מקטע תיבדק כמות כלי הרכב ומהירות הנסיעה הממוצעת בכל כיוון, בכל שעה ביממה ובכל יום בשבוע. לכל מקטע ייערך חישוב של "זמן אבוד" בהשוואה לשעות שבהן התנועה זורמת ללא הפרעה (לצורך הבדיקה נקבעה השעה שלוש לפנות בוקר) ובהתאם לכך תיבנה טבלה של המקטעים שבהם נרשם איבוד זמן מירבי.

להבטחת מציאת פתרונות מיטביים לכל בעיה, המערכת תבחן מקטעי כביש שבהם בוצעו שינויים שונים לצורך שיפור זרימת התנועה, תשווה את נתוני העומס לפני ואחרי ביצוע השיפור, תשקלל את ההשקעה שנדרשה במונחי זמן וכסף, ובהתאם לכך תדרג את יעילותם. כל הצעה לשיפור תיבחן על פי עלות מול תועלת, ובתהליכי קבלת ההחלטות יעורבו מנהלי פרויקטים ואנשי מקצוע.

השרה מירי רגב: "תחבורה היא תחום עתיר טכנולוגיה המתפתח בקצב מואץ, ולכן הגדרתי את החדשנות כאחד מיעדי המשרד בראשותי. הקמה ושדרוג של תשתיות תחבורה הן פרויקטים הדורשים השקעה של משאבים רבים ולוקחים זמן רב במהלכו נגרמות הפרעות לתנועה. לכן חשוב כל כך לתעדף פרויקטים שיניבו את מירב התועלת ביחס להשקעה. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא אחד המשרדים הראשונים שהחליט לרתום טכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית לייעול תהליכי קבלת ההחלטות, במטרה להבטיח שכל שקל ינוצל בצורה הטובה ביותר, הן להצלת חיי אדם ומניעת תאונות, והן להפחתת העומסים בכבישים, הגורמים לנזק כלכלי כבד כמו גם לפגיעה בחיי היום יום".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "בהנחיית שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, אנו מקדמים פתרונות להתמודדות עם בעיית הגודש בכבישים והעלאת רמת הבטיחות בדרכים מתוך ראייה שלמה ודאגה לכל אזרחי ישראל. בעת הזו במיוחד, אנו נדרשים לקבל החלטות מושכלות ויעילות ולהקצות משאבים בצורה המיטבית. לצורך כך, משרדנו מקדם חדשנות תוך שימוש באמצעי בינה מלאכותית (AI) לבחינה ותעדוף של פרויקטים להפחתת הגודש בכבישים והפחתת תאונות הדרכים".

סמנכ"ל כלכלה, תקציבים ואסטרטגיה במשרד התחבורה, אור ליביס: "הכלים החדשניים מבוססי בינה מלאכותית מאפשרים ניתוח Big Data של התעבורה בכבישים והתנהגות הנהגים תוך חיזוי מוקדי סיכון, גודש וקישוריות, ומסייעים לגורמי המקצוע בקבלת ההחלטות להגברת הבטיחות של משתמשי הדרך והפחתת הגודש בכבישים. מדובר בצעד משמעותי נוסף של המשרד לקידום מובילות טכנולוגית וחדשנות בתחום התחבורה".











עוד כתבות שיעניינו אותך

שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
מסר חד וברור

ראש הישיבה בסרטון: "לבוא מרחוק רחוק, במסירות נפש"

אלי יעקובוביץ
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
בירכו בפטור

צפו: זה מה שאמר הגר"ד לבחור שנעצר ב'שבעה'

נתי קאליש
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
עדותו המצולמת

כך ניסה השב"כ לגייס את אפי פלדבאום כסוכן

גדי פוקס
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
הערב אצל יענקל'ה

הרב גלזר: "החיילים מתו כדי להוכיח את כוחה של תורה"

יענקל'ה פרידמן