בפרשתנו, מגיעה עם ישראל לפסגת חייו: מתן תורה. דווקא בפרשה רוחנית כל כך, למענה פרשו ישראל והתקדשו במשך שלושת ימים מוזכר ענין האכילה: "ויבוא אהרון וכל זקני ישראל לאכול לחם עם חותן משה לפני האלוקים" מה התורה מדגישה לנו באכילת יתרו, וכי חשבנו, שיתרו שהלך ימים רבים, לא אכל בבואו למצרים?

ביהדות, האכילה והמזון, מקבלים התייחסות רוחנית:

האר"י הקדוש מבאר, כי האדם יונק את חיותו, מתוך החלק הרוחני שיש במזון. באכילה, יש לנו את היכולת לחבר בין הכוח הגופני, לאנרגיה רוחנית של האוכל, זהו העבודה הרוחנית שלנו באכילה. ההבנה, 'כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם כי על כל מוצא פי ה', כמו גם האכילה בקדושה, נותנים לאדם את החלק הרוחני מהמאכל.

עירוי ומיזוג החומריות ברוחניות, יכולים להיות רק באכילה. ולכן ביהדות אנחנו לא עסוקים בפרישות וניתוק מהחומר אלא מקדשים את החומר. ליתר דיוק: העבודה הרוחנית שלנו היא עצם החיבור בין החומר והרוח, לדעת לחבר אותם נכונה.

בדיוק מסיבה זו 'קשים מזונותיו של אדם יותר מקריעת ים סוף', במזון האדם יש חלק רוחני מיוחד, ממנו חי האדם ויונק את נקודת חיותו. קשה לחבר את החלק הרוחני הטהור והמזוכך, לגופו החומרי של היהודי, נצר הבריאה.

ביהדות, האידאה הנדרשת ותכלית השלמות, שכל רצון נמצא במקומו הנכון ומתחבר נכון. האוכל במקומו, הרוחניות במקומה, והחיבור בין השתיים הוא ייחודי בפני עצמו: שלמות.

יתרו חשב לראות עם שפל, מדוכא, סגוף, ועסוק כל העת בפרישות, כפי שראה בכל הדתות בהם ביקר. להפתעתו ראה יתרו כי אלוקי היהודים מעונין בחיים טובים ומאושרים לבני עמו, יתירה מכך, יתרו אכל לחם בהשראת השכינה: לפני האלוקים!

לראשונה בחייו, יתרו ראה כי הדת מגיעה לאדם 'לטוב לך' לראשונה יתרו אכל אכילה רוחנית, בה הוא ינק נקודת חיות אלוקית, וחיברה אל הרוח. יתרו קיבל שיעור: מהי רוחניות, מהי גשמיות, מהי דת ומהי יהדות, לטוב לך.

הרמת הגבה ופסגת ההתפעלות של יתרו הייתה: "עתה ידעתי כי גדול יהוה מכל האלהים, כי בדבר אשר זדו עליהם" כידוע טביעת המצריים הייתה על ידי הקב"ה בעצמו ובשם של מידת הרחמים: "יהוה איש מלחמה יהוה שמו" יתרו הבין כי בכל דרכיו הוא טוב ומטיב, וגם בטביעת המצריים היה זה ממידת הרחמים.

חשוב לזכור: אנחנו אכן מתחברים את הרוח, אבל עלינו לקדש את החומר ולחבר בין הרוח והגשם גם באכילתנו.

האכילה תופסת חלק מרכזי מחיינו, אנחנו רק צריכים לדעת לאכול נכון, או יותר נכון לחבר נכון.

שבת שלום ומבורך.

על פי השם משמואל.











עוד כתבות שיעניינו אותך

עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ