שלושה פעמים מצווים בני ישראל על מחצית השקל ובפרשתנו מצווה עם ישראל על הפעימה  השלישית ובכולם מדגישה התורה שהתרומה תהיה ב'מחצית', מדוע התורה מעוניינת שהתרומות הללו תהיינה בדיוק במחצית 'העשיר לא ירבה והדל לא ימעיט', מה יש ב'חצי' שחשוב כל כך דווקא בסכום זה?
בתפילות השבת אנו מתפללים "ישמחו במלכותך… כולם ישבעו ויתענגו מטובך" יש בשובע המזון שאין בהנאה ועונג, ויש בעונג שאין בשביעה, השובע אכן יש בו הנאה מרובה לאחר אכילת תענוגי המאכל, אך יש לו גבול, לאחר שהאדם אכל ושבע ודשן אין ביכולתו להוסיף בתאוותו ולאכול עוד ועוד, הנאת הכל מוגבל היא. העונג לעומת זאת תלוי במלואה של הנפש, תאוות ריבוי הממון למשל איננה יודעת גבול,  אין בה שובע, תמיד אפשר להוסיף לרדוף ולהיות בהול על הממון, יש באסיפה הממון עונג והנאה אך אליה וקוץ בה, כמאמר חז"ל 'יש לו מנה רוצה מאתיים'.
מסיבה זו אנו מתפללים כי אנו קיום מצוות התורה יש ידינו יהיה גם כשובע וגם כעונג, כלומר גם עם סיפוק מלואה של הנפש אך גם עם רצון לעלות במעלות רוחניות נוספות. התורה מודעת לצרכי המוטיבציה וכיצד האדם ידע  להתמודד מול חולשותיו וצרכיו הנפשיים בעיקר כאשר הוא מגיע לפעול ולתת למען האחר, בכדי לפעול למען מטרות אלו נעולות ככל שיהיו הרי שיש צורך בסיפוק ממעשי העבר, והתשוקה אל העתיד. למוטיבציה אכן נדרש כוח רצון ותשוקה אל המושא, אך גם מילוי וסיפוק בכדי לשמר את הרצון לטווח ארוך. (בעל ההפלאה)
החצי ביהדות מסמל את השילוב של הסיפוק יחד עם הרצון לעתיד, התורה נותנת לאדם את התחושה כי בין אם הוא עשיר או עני, לא משנה כמה נתת תמיד עליך להרגיש חצי, מצד אחד סיפוק והרגשתי מימוש עצמי, אך מצד שני רצון לשלמות והוספה בפעולה ובעשיית מעשים טובים, לעולם אל תאמר עשיתי די והותר, ולצד השני אף פעם אל תרגיש ריקן מן המצוות.(חזון איש)
לעת זקנתו של אחד הצדיקים נבצר עליו ללמוד תורה בתמידות כבימי צעירותו, ששאלוהו מדוע נוהרים פניו כתמיד, אמר "כל חיי הרגלתי את עצמי  להרגיש שמחה וסיפוק גם מלימוד תורה הקצר והקטן ביותר, וגם רגעי לימוד הקטנים ביותר נותנים לי רגעי ונקודות חיות"
העלייה רוחנית בה נדרש האדם להתמיד, להתקדם, ולהתעלות דרגה אחר דרגה, מצריכה גם תחושת מילוי וסיפוק, לא ניתן להניע את כוח הרצון לבד ללא תחושת סיפוק, נמצא איפה בכדי להתחבר וליהנות ממצוות התורה צריכים להרגיש חצי!











עוד כתבות שיעניינו אותך

יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו