מתפללים. אילוסטרציה

סדר העבודה שאנו אומרים בתפילות היום הקדוש, אנחנו מאריכים במעשה כהן גדול בעבודת שני השעירים: הגורל, הוידוי, שחיטת שעיר לה' והזאת דמו, הליכת השעיר לעזאזל להר, ושילוחו משם, תופס מקום של כבוד כחלק מסדר התפילה.

מה יש בשעיר לה' ובשעיר לעזאזאל שכה משמעותי גם לעבודת התשובה שלנו ואנו מזכירים זאת באריכות גם בזמן שאין בית המקדש קיים?

כמעט כל אדם נמצא במשבר זהות רוחני ונפשי, הרצונות התשוקות והמאווים סותרים זה את זה, והופכים אותנו לרסיסי אדם, מה שגורם לתחושה שהאדם לא מצליח להיות סגור על עצמו: "אני לא שם", "הלוואי ולא הייתי עושה את זה", "הגבתי בצורה לא נכונה", "זה לא אני", אומר אדם לעצמו לאחר מעשה וחש חוסר יציבות.

פעם בשנה ניתן לאדם הזדמנות לקבוע מהו הרצון האמיתי, ביום כיפור יכול כל יהודי לקבוע 'מי אני' מה הרצון שלי, להיכן אני שואף ומה אני מעוניין שייצג את דמותי.

שני  השעירים שווים ב'קול מראה קומה ודמים', הדמיון בין שני השעירים מסמל את מעשיו השונים של האדם בהתגלמות שתי רצונות, הרצון הטוב והרצון הרע, בדמות של אדם אחד, שני שעירים-שני רצונות, אך הדמיון ביניהם מסמל את שתי הרצונות והמעשים בדמות אדם אחד.

ביום הכיפורים הקב"ה נותן לנו הזדמנות להשיל מעלינו את הדמות המשנית שאנחנו לא רוצים בה ולהעמיסה על השעיר לעזאזל, זה שנשלח אל ארץ גזירה ואיננו מעוניינים בקיומם כפי שאיננו מעוניינים ברצונות ובמעשים הרעים, אותם פיתה אותנו היצר הרע במשך השנה כולה.

לעומת זאת השעיר לה' שמסמל את הדמות האמיתית שלנו, שוחטים ומזים את דמו בנקודה הכי קדושה שיש אל עבר קדש הקדשים, לשם מגיע הרצון הפנימי העמוק של האדם ולשם כל יהודי רוצה להיות מחובר בעבותות של אהבה.

זוהי גם תפילת 'כל נדרי' הנאמרת בהתרגשות וברוממות בליל התקדש הלילה הכי קדוש בשנה. ה'נדר' מסמל את כח ה'רצון' את תשוקות הנפש, הרצונות המקובעים הרי הם כנדרים וחרמים, בכל נדרי אנו עוזבים את הרצונות הללו ומשליכים אותם יחד עם השעיר המשתלח לארץ ציה ושוממה.

בעומדנו בתפילת יום הכיפורים בן בכל נדרי והן באמירת סדר העבודה, אנו עוקרים את הרצונות והמעשים שאינם רצויים מקרב נפשו, את העבירות, את אותם רגעים שמקטינים אותנו נשליך אותך על השעיר לעזאזאל וננתק אותם מנפשנו. לעומת זאת את המעשים הטובים שאנו כה מזדהים אתם, ניצור בנפשנו ויגיע דמם' לפני ה' יתברך.

פעם בשנה הקב"ה נותן לנו הזדמנות לקבוע ולהסיק מסקנה ברורה בתהליכי הנפש שלנו  ולהיכן אנו מעוניינים לנווט את הדמות היחידה שלנו.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד ממצלמות הגוף

חילוץ דרמטי: הלוחמים הצילו אזרח ישראלי מכפר פלסטיני

אבי יעקב
הצטרפו

עיראקי פרסי וגיאורגי: אוטוטוקר מתגלגל מצחוק עם שוקרון

מנחם טוקר
רגע לפני

דרמת הסיום: מי עלה לגמר הגדול ומי נאלץ להיפרד?

מערכת הקול החדש
חצי הגמר השני

'הקול החדש' במוצ"ש: אלי, ישראל, שר שלום ויהודה

מערכת הקול החדש
עקביות והתמדה

הקיבוצניק המשותק שסיים ש"ס ומתכתב עם גדו"י

הרה"ג מרדכי מלכא
בלעדי ל'אמס'

"ניצלתי בנס": חבר המועצה החרדי משחזר את רגעי האימה

חיים שער
לאחר המיצג

מרן הגרמ"ה סירב לשבות: לא משווה בין החטופים לעצורים

יואב צור
תיעוד בלעדי

מצלמת הרכב תיעדה: יוסף חיים מותקף מול ילדיו

חיים שער
בראשות אדמו"רים ורבנים

מחאה מול כלא 10: "עברנו את השואה, נתגבר גם על זה"

אלי יעקובוביץ
תיעוד מהקיבוץ

ח"כ גפני: "המלחמה נגד עולם התורה מזכירה את הרומאים"

שלום שטיין
חדשות התעשייה

הכניסה של ליפא לקעמפ ואלחנן ענבל חוזר לאודישן

פסח בא גד
דברים ברורים ונחרצים

הגרמ"ה: "הצבא לא ראוי לחרדים, גם לא לאלו שלא לומדים"

שלום שטיין
חדשות התעשייה

חדשות התעשייה: בורן, יידל, סוכות ובנצי שטיין

פסח בא גד
בראשות מרנן ורבנן

המחאה: "שום כוח לא ישבור אותנו, לא כלא ולא סנקציות"

אלי יעקובוביץ
צפו בהצהרה

נתניהו מציג: חמשת העקרונות לניצחון במלחמה

יוני שניידר
צפו

בן גביר לרב המרצחים: "מי שיתעסק איתנו - נמחק אותו"

אבי יעקב
נדיר

יצחק בן ארזה בסינגל קרליבך חדש: "למקדשך תוב"

אליעזר חסיד
צפו כעת

בין הזמנים תוסס במיוחד בשולמלייכם: בערי וועבער מתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
פרוטקשן?

חנות הסלולר עלתה באש, הכבאים נאבקו בלהבות

אבי יעקב
צפו בדבריו

נתניהו על ה'לשעברים': "מצר על מה שקרה לאנשים האלה"

שלמה ריזל