הזמר פיני איינהורן סיפר ביום שני ב'זמן אוויר', על המפגש המרגש שלו עם המקובל הצדיק רבי דב קוק מטבריה במהלך חתונת נכדו הבה"ח משה קוק. הרב דיבר עמו דברים מחזקים על כח הניגון של חזקיה מלך יהודה והסוד שבפסוק "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'", ולבסוף ביקש מפיני איינהורן בקשה מיוחדת להלחין לו שיר על המילים הללו.
צלם הבית דוד שדה מפרסם היום (שלישי) את תיעוד המפגש והדברים המלאים:
יש לנו פסוק (ישעיהו לח, כ), "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'".
עוד באתר:
ומה הכוונה בפסוק הזה.
חז"ל אמרו (ערכין יג:) כי הכינור של העול הזה הוא שבעה נימים, כינור של משיח שמונה נימים, וכינור של תחיית המתים הוא של עשרה נימים – "עלי עשו ועלי נבל".
ובפסוק "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'" – יש עשרה תיבות, וזה כינור של משיח שיש בו עשרה נימים, לא שבע ולא שמונה – אלא עשרה נימים.
ומבואר בחז"ל (סנהדרין צד) ש"ביקש הקב"ה לעשות חזקיהו משיח", וזהו הניגון של חזקיה "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'" זה ניגון של כינור של משיח, שאני מכין לתחיית המתים לכינור שיש בו עשר נימים.
וזה תחיית המתים של חזקיה. כלומר שהוא עצמו ראוי להיות משיח – זה מצד עצמו, ומה שהוא עכשיו לא מת אף על פי שאמר לו ישעיה "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" – "מת אתה בעוה"ז ולא תחיה לעוה"ב" (ברכות י) – זה תחיית המתים.
תראה איזה מיתה יש פה, ואם חזקיה מתפלל, הוא מקעקע גזירה של נביא – את הגזירה של ישעיה הנביא שאומר לו הנה נבואה. אך אומר חזקיה אני מלך אני יכול לעורר תחיית המתים, לפי הנבואה שלך אני יכול לעורר תחיית המתים, שהרי יש לי כינור של עשר נימים של תחיית המתים שהוא ""ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'".
"ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'"
מה "ננגן"? זה כנגד ג"ן סדרים דאורייתא. כנגד התורה שניתנה ליום החמישים, ויש לנו את משה רבנו שהוא יובל – וזהו "ננגן" – פעמים האות נ' וג"ן סדרים דאורייתא. זה הניגון שלנו.
משיח יהפוך שיר לניגון.
עשרה נימים – זה השיר, התורה ולא הניגון. ומנגן עצמו הוא משיח שינגן בעשרה נימים.
חמישה חומשי תורה – זה התורה, כנגד אות ה'. ועשרה נימים של משיח זה כנגד אות י'. הנה י"ה דשם הוי"ה, מכוח שתי הדברים שאמרנו, תורה שמעוררת ניגון. השיר של התורה שמעורר ניגון בפועל זה י"ה דהוי"ה, וזה נקרא
עוה"ב, וזה נקרא "ה' להושיעני", וזה נקרא משיח.
וסיים מו"ר הרב קוק ואמר: "רציתי להגיד לך את זה, כי אתה מנגן כזה, ואני מברך אותך חזק ותתחזק, בזכות חזקיהו מלך יהודה, תתחזק בניגון שלך, ותגיע לניגון של חזקיה מלך יהודה ותתחזק בו, ותגיע לניגון של עשר נימים, של כל מה שאמרנו עכשיו".
והוסיף הרב ואמר: "תקדים לפני שאתה שר, תקדים את המילים האלה, לפני שאתה מופיע תגיד 'אני רוצה להגיד לכם, אני בא לנגן כי אני הבעלים של הניגון, ובתורת שכזה אני רוצה להגיד לכם שהבעלים של הניגון זה חזקיה מלך יהודה. נכון שאני בעל מנגן, אבל הבעלים הראשון של הניגון זה חזקיה מלך יהודה'. ואז תגיד את המילים האלה מהפסוק "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'". תלמד את המילים האלה, את הפסוק הזה בעל פה. זה הבעל מנגן שלך חזקיה מלך יהודה, תשתמש בו, הרי אתה בעל מנגן ממנו, הוא בעל הבית שלך".
לפני שנפרדו לשלום, ביקש הגר"S קוק מפיני איינהורן להלחין ניגון על הפסוק הזה "ה' להושיעני ונגינותי ננגן כל ימי חיינו על בית ה'".