
לקראת חג השבועות – אחד החגים המזוהים ביותר עם צריכת מוצרי חלב וגבינות – מפרסמת הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן סקירה צרכנית מקיפה ומפתיעה: מוצרים ארוזים על המדף יקרים בממוצע ב-41% לעומת אותם מוצרים בדיוק הנמכרים במשקל במעדנייה.
הבדיקה בוצעה ב־25 במאי 2025, וכללה השוואת מחירים בין שישה מוצרי גבינה מרכזיים הנפוצים ברשתות השיווק, גם כארוזים וגם כפריטים הנמכרים במעדנייה של אותה רשת. מדובר בין היתר בגבינה בולגרית 24% (פיראוס), גבינה צהובה עמק 28%, גבינת שמנת (נפוליאון מול גד) ושלושה סוגי מוצרלה של מותג גד – פרסקה, בייבי ומגוררת.
הממצאים מעלים תמונה ברורה: צרכנים משלמים פרמיה גבוהה עבור נוחות האריזה, מבלי ליהנות מתוספת באיכות או ערך תזונתי.
עוד באתר:
לדברי ד"ר דליה שיליאן, הכלכלנית הראשית של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן: ״הממצאים מעידים באופן חד משמעי כי הצרכנים משלמים מחיר גבוה משמעותית על מוצרים ארוזים – לעיתים בעשרות אחוזים יותר – עבור אותה גבינה בדיוק. מדובר בפרמיה על נוחות האריזה בלבד – ולא על איכות שונה או ערך תזונתי אחר״.
הנתונים המפתיעים: במבט על הפערים, נמצא כי ההבדל הבולט ביותר הוא בגבינה בולגרית פיראוס 24% שומן, שבה האריזה מוסיפה למחיר תוספת מדהימה של 173% בהשוואה לגרסת המעדנייה.
הסקירה התבצעה ב־7 רשתות שיווק גדולות עם פריסה ארצית, כאשר נבחרו מוצרים שזמינים באופן עקבי הן במדף הארוז והן במעדנייה. המחירים חושבו לפי משקל זהה בין שתי הגרסאות. חריג יחיד נרשם בגבינת השמנת, שם ההשוואה הייתה בין מותגים שונים: "נפוליאון" במדף לעומת "גד" במעדנייה, כאשר גבינת גד אף מכילה יותר שומן.
ד"ר שיליאן מסכמת את המשמעות לצרכנים לקראת חג השבועות: ״בחג בו צריכת הגבינות מזנקת, הבחירה לקנות מהמעדנייה יכולה לחסוך עשרות שקלים לסל הקניות. לפני שאתם שולחים יד למדף – שווה לבדוק את המעדנייה. אותם מוצרים, מחירים אחרים לגמרי. בתקופה של יוקר מחיה, כל שקל נחשב – והבדיקה מוכיחה שאפשר לחסוך מבלי להתפשר״.