טיסה, מטוס. אילוסטרציה | צילום: pexels

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה בימים האחרונים דיון דחוף על משבר התעופה, שבא לידי ביטוי בגל ביטולי טיסות ועלייה חדה במחירים. הדיון, שיזמו ח"כ עודד פורר וח"כים נוספים, התמקד בהתמודדות המדינה עם ירידת ההיצע בשוק התעופה, נטישת חברות זרות וביקורת גוברת על היעדר תגובה מספקת מצד משרד התחבורה.

ח"כ פורר מ'ישראל ביתנו' פתח את הדיון בתסכול: "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מדברים על כך. ציפיתי ששרת התחבורה תגיע לספק תשובות, אך שוב היא נעדרת – הפעם בביקור בהונגריה. רציתי להבין מה עושה המדינה מול מדינות וחברות שלא טסות לישראל".

היו"ר ביטן הגיב באופן נחרץ: "המדינה היא לא כספומט. אי אפשר בכל פעם שיש בעיה, לצפות מהממשלה לממן את החברות. כבר תיקנו את חוק שירותי התעופה כדי להקל על חברות – לא נפתח שוב את הקופה הציבורית".

במהלך הדיון נשמעו גם קולות של ביקורת כלפי המדיניות הנוכחית. ח"כ שלי טל מירון מ'יש עתיד' ציינה: "אנחנו ביום ה-600 למלחמה, ויש עדיין 58 חטופים – זה הנושא שצריך לעסוק בו. מצד שני, יש להודות לאל על על ההתגייסות והגבלת המחירים. כשהחברות הזרות לא מגיעות, כמו ריינאייר, ההיצע קטן וזה משפיע ישירות על מחירים. לא ייתכן ששרת התחבורה מתעסקת בפוליטיקה ופותחת 'מירי טורס'".

ח"כ ששון גואטה מ'הליכוד' מיהר להגיב: "שרת התחבורה היא היחידה שבאמת ראתה את תושבי הפריפריה".

מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל זכאי, עדכן כי בעקבות נפילת טיל בשטח נתב"ג ב-4 במאי, חל צמצום משמעותי במספר החברות הזרות שטסות לישראל. "לפני הנפילה פעלו 41 חברות תעופה בישראל. מיד לאחריה ירד המספר ל-22, וכיום אנחנו עומדים על 27 חברות – 14 עזבו ולא חזרו. מתוך הבנה שמדובר באירוע אסטרטגי, ולראשונה באופן חסר תקדים, העברנו לחברות התעופה את עיקרי תחקיר חיל האוויר בליווי הסברים וסיורים. המטרה – לשכנע אותן לחזור".

על רקע העלייה בביטולי טיסות, נשאל זכאי האם נשקל צמצום הפיצוי המגיע לנוסעים – והשיב: "החוק מאפשר לשרה לשנות את התקנות, בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. אני המלצתי לה שלא לעשות זאת. איני סבור שיש מקום כרגע לפגוע בזכויות הנוסעים".

עו"ד שירלי קציר, נציגת בריטיש אירווייז, הגיבה על הטענות כלפי החברה שלה: "יש נטייה להציג את זה כאילו בריטיש נוטשת את ישראל מתוך כוונה. בואו נזכור – ב-4 במאי נפל טיל בנתב"ג, ורק ב-12 במאי המדינה הכריזה על מצב מיוחד. איפה הייתה הממשלה כל השבוע הזה? אם רוצים שחברות זרות יחזרו – צריך לייצר ביטחון וגם תמריץ".

יו"ר הוועדה ח"כ ביטן חתם את הדיון בקו ברור: "לא יהיו תמריצים בטיסות לאירופה, כמו שדרשנו בטיסות לארה"ב. המדינה לא צריכה להוות קופה פתוחה לחברות תעופה בינלאומיות. האחריות מוטלת גם עליהן".

הדיון הסתיים ללא החלטות אופרטיביות, אך ברקע נשמעים קולות גוברים בקרב הנוסעים והציבור על כך שמדיניות ממשלתית פסיבית עשויה להשאיר את ישראל מנותקת או פשוט – יקרה מדי לטוס ממנה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
הקטל בדרכים

רכב נכנס במשאית בכביש 6; הנהג נהרג במקום

אבי יעקב
צפו

החסיד לליטאי: "אתה משגע אותי עם המשקפיים"

הרב אריה אטינגר
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
כיבוש הרצועה?

ינון מגל מעדכן: "היומיים שלושה הקרובים דרמטיים מאוד"

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
מסר מהלשכה

נתניהו למשפחות החטופים: "חמאס המכשול העיקרי"

יוני שניידר
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
בית נאמן?

"זהו, זה נגמר, היום מתגרשים" | צפו

הרב אריה אטינגר
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
מה ההבדל

תוך שעות: בחור ישיבה "עריק" נעצר ושוחרר ברקע ההפגנות

אבי יעקב
660 ימי לחימה

נחשפה מנהרה של חמאס באורך קילומטר ובה נשק ומטענים

קובי פינקלר
כבתה השלהבת

מה הוביל לפירוק התזמורת המצליחה? יש פתרון לתעלומה

יוסי חיים
צפו בהדגמה

תהליך קבוצתי שלא נראה כמותו בציבור החרדי

הרב אריה אטינגר