
ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה בימים האחרונים דיון דחוף על משבר התעופה, שבא לידי ביטוי בגל ביטולי טיסות ועלייה חדה במחירים. הדיון, שיזמו ח"כ עודד פורר וח"כים נוספים, התמקד בהתמודדות המדינה עם ירידת ההיצע בשוק התעופה, נטישת חברות זרות וביקורת גוברת על היעדר תגובה מספקת מצד משרד התחבורה.
ח"כ פורר מ'ישראל ביתנו' פתח את הדיון בתסכול: "זו לא הפעם הראשונה שאנחנו מדברים על כך. ציפיתי ששרת התחבורה תגיע לספק תשובות, אך שוב היא נעדרת – הפעם בביקור בהונגריה. רציתי להבין מה עושה המדינה מול מדינות וחברות שלא טסות לישראל".
היו"ר ביטן הגיב באופן נחרץ: "המדינה היא לא כספומט. אי אפשר בכל פעם שיש בעיה, לצפות מהממשלה לממן את החברות. כבר תיקנו את חוק שירותי התעופה כדי להקל על חברות – לא נפתח שוב את הקופה הציבורית".
עוד באתר:
במהלך הדיון נשמעו גם קולות של ביקורת כלפי המדיניות הנוכחית. ח"כ שלי טל מירון מ'יש עתיד' ציינה: "אנחנו ביום ה-600 למלחמה, ויש עדיין 58 חטופים – זה הנושא שצריך לעסוק בו. מצד שני, יש להודות לאל על על ההתגייסות והגבלת המחירים. כשהחברות הזרות לא מגיעות, כמו ריינאייר, ההיצע קטן וזה משפיע ישירות על מחירים. לא ייתכן ששרת התחבורה מתעסקת בפוליטיקה ופותחת 'מירי טורס'".
ח"כ ששון גואטה מ'הליכוד' מיהר להגיב: "שרת התחבורה היא היחידה שבאמת ראתה את תושבי הפריפריה".
מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), יואל זכאי, עדכן כי בעקבות נפילת טיל בשטח נתב"ג ב-4 במאי, חל צמצום משמעותי במספר החברות הזרות שטסות לישראל. "לפני הנפילה פעלו 41 חברות תעופה בישראל. מיד לאחריה ירד המספר ל-22, וכיום אנחנו עומדים על 27 חברות – 14 עזבו ולא חזרו. מתוך הבנה שמדובר באירוע אסטרטגי, ולראשונה באופן חסר תקדים, העברנו לחברות התעופה את עיקרי תחקיר חיל האוויר בליווי הסברים וסיורים. המטרה – לשכנע אותן לחזור".
על רקע העלייה בביטולי טיסות, נשאל זכאי האם נשקל צמצום הפיצוי המגיע לנוסעים – והשיב: "החוק מאפשר לשרה לשנות את התקנות, בכפוף לאישור ועדת הכלכלה. אני המלצתי לה שלא לעשות זאת. איני סבור שיש מקום כרגע לפגוע בזכויות הנוסעים".
עו"ד שירלי קציר, נציגת בריטיש אירווייז, הגיבה על הטענות כלפי החברה שלה: "יש נטייה להציג את זה כאילו בריטיש נוטשת את ישראל מתוך כוונה. בואו נזכור – ב-4 במאי נפל טיל בנתב"ג, ורק ב-12 במאי המדינה הכריזה על מצב מיוחד. איפה הייתה הממשלה כל השבוע הזה? אם רוצים שחברות זרות יחזרו – צריך לייצר ביטחון וגם תמריץ".
יו"ר הוועדה ח"כ ביטן חתם את הדיון בקו ברור: "לא יהיו תמריצים בטיסות לאירופה, כמו שדרשנו בטיסות לארה"ב. המדינה לא צריכה להוות קופה פתוחה לחברות תעופה בינלאומיות. האחריות מוטלת גם עליהן".
הדיון הסתיים ללא החלטות אופרטיביות, אך ברקע נשמעים קולות גוברים בקרב הנוסעים והציבור על כך שמדיניות ממשלתית פסיבית עשויה להשאיר את ישראל מנותקת או פשוט – יקרה מדי לטוס ממנה.