לאחר הפרסומים המרהיבים והתיעודים מחנוכת ארון הקודש המפואר ביותר בעולם בישיבת עטרת שלמה בראשון לציון, עולה קול ביקורת חריף ויוצא דופן מפי רבי יוסף חיים אוהב ציון, מרבני בית הכנסת הגדול "מוסיוף" בירושלים. במהלך שיעורו הקבוע, הרב תקף בלהט את המגמה של השקעה בהיכלות מפוארים מכסף וזהב, על חשבון צרכים דחופים של אברכים ותלמידים, והביע כאב עמוק על מצב הישיבות, תרבות הכסף שפשתה בהן, והיחס להורים ולבחורים בתקופת הרישום לישיבות.
נדגיש, כי הדברים נאמרו לפני חשיפת 'אמס' הערב, כי התנאי שהוצב לתורם הוא שתמורת כל דולר שנתרם לארון, שסך עלותו 7 מיליון דולר, יתרום גם לבחורים ואברכים השוקדים על התורה.
הרב פתח את דבריו בהתייחסות ישירה לתרומת ארון הקודש, מבלי לנקוב בשם הישיבה. "רבותיי, אני רוצה להגיד פה משהו," אמר, "בנו שם היכל מכסף וזהב, ולא שאלו שום רב, אני חושב. אני אומר שהתורם הזה הפסיד את חייו." הוא הסביר את דבריו בראייה מהגמרא בירושלמי, מסכת שקלים, שם נשאל תנא אחד את חברו: "כמה נפשות שיקע אביך פה?" – רמז לכך שהכסף שהושקע בבנייה מפוארת יכול היה להציל נפשות. "כמה אברכים יכולת להחיות עם הכסף הזה?" שאל הרב בלהט, "מה זה עושה לקדוש ברוך הוא כשאתה בונה היכל מזהב וכסף, ויש אברכים שאין להם מה לאכול לשבת? אתה רוצה שיהיה לך כבוד, זה מה שקורה".
עוד באתר:
הרב הוסיף ותקף את המניעים מאחורי בניית ההיכלות המפוארים: "יש אחד שרוצה שיהיה לו כבוד. אבל באותה ישיבה יש עוולות – לא מקבלים בחורים כראוי, מתעמרים בהם, ומרחיקים אותם מהתורה." הוא הביע חמלה כלפי התורם, ואמר: "אני מרחם על אותו תורם. אם הייתי יכול לדבר איתו, הייתי אומר לו: אל תעשה טעויות כאלה בחיים. חלק את הכסף לאברכים, לא להיכלות של זהב. לא לי, אני לא מדבר על עצמי, אבל יש גבול. צריך מפואר? כן, אבל על חשבון מי? כשאברכים רעבים בשבת?".
האדריכל חושף: כך נבנה הארון קודש הגדול בעולם
הרב התייחס בדבריו לתקופת הרישום מישיבה קטנה לישיבה גדולה, והביע כאב עמוק על המצב. "זה כואב לי, ולכן אני מדבר," אמר, "למה ממררים את חיי האבות? אומרים להם: תביא לי 25,000 שקל, תביא לי 50,000 שקל, ואקבל את הבן שלך. לאן הגענו? זוהי תורה וזוהי שכרה?" הוא תקף את התופעה שבה ישיבות דורשות סכומי עתק מהורים, ואף הזכיר מקרים שבהם תורמים עשירים מקבלים זכות להכניס מספר בחורים לישיבה רק בשל תרומותיהם. "מה זה? הישיבה נהייתה עסק של ביזנס? או שמא הישיבה ניתנה ללמוד תורה?" שאל בזעם..
הוא הוסיף: "יש אחד עשיר, קוראים לו טו-טו-טו-טו-טו, ויש לו זכות להכניס שמונה בחורים לישיבה כי הוא תורם. הדברים כואבים, רבותיי. אין מה לענות. צריכים לעשות תשובה על זה." הרב קרא לעשירים, כולל כאלה מארצות הברית, להפסיק לתמוך בישיבות שמתנהלות כעסקים, ולסייע דווקא למוסדות שמקרבים בחורים באמת. "אני לא יודע כמה ישיבות כאלה יש, אבל אני שומע תלונות שראשי ישיבות מציקים לבחורים, יורדים להם לחיים," אמר.
בדבריו, הרב קשר את המצב הרוחני בישיבות לגזירת הגיוס, שמעסיקה את הציבור החרדי. "למה יש גזירת גיוס? בגללנו," טען, "כי מצערים אבות, כי מצערים יתומים, כי מצערים ראשי ישיבות שעומדים מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח להם. אני מדבר מידיעה." הוא סיפר על מקרים מזעזעים שבהם נאמר ליתומים: "הבאת לי לישיבה ספרדי וגם יתום? זה מילים של יהודי? צריך לבדוק אם הוא יהודי!" הרב הזהיר: "אם לא נחזור בתשובה, המשיח לא יבוא. צריכים לעורר על זה."
הוא תקף גם את תרבות הכסף סביב לימוד התורה: "התורה נהפכה לכסף. הכול כסף. שיעור תורה, 3,000 שקל. למה? בימי יעקב יוסף או מרן עובדיה, היו שמים אוטובוס לשיעור בלי כסף. מי דיבר על כסף בכלל?" הוא שאל בזעם, "אף אחד לא זועק את הזעקה הזו. צריכים לעשות בדק בית".
הרב הזכיר את דברי רב ראובן שרבני ז"ל, שאמר: "בחור שיושב בישיבה ולא עושה עבירות, צריכים לקחת אותו ולנשק לו את הראש." הוא תקף את היחס הקשה לבחורים בישיבות: "אז מה אם הוא איחר לתפילה? הוא לא קלקל אחרים, לא הביא אייפון לישיבה. למה לזרוק אותו? אלה ילדים!" הוא הוסיף: "רבותיי, שלא תבינו אותי שאני נגד סדרי הישיבה. צריך לקיים את הוראות ראש הישיבה, אבל מה קרה אם הוא איחר? לאיזה תאוות הוא ירד מחוץ לישיבה? לאיזה אייפונים?"
בדבריו, הרב הביע כאב על מצבם של הורים ובחורים: "אנשים לא ישנים בלילה, בוכים. ראש ישיבה זקן יושב מאחורי הדלת של ראש הישיבה, והוא לא פותח לו? חצוף, רשע, נבל. גם אם יזרקו אותי מפה, אני לא מפחד."
הרב קרא לחשבון נפש כללי: "לא נגיד לחילונים מה לתקן – אתה משחק כדורגל בשבת, לא שומר טהרת המשפחה. מה אנחנו צריכים לתקן? להקים קול זעקה שישיבה זה לא ביזנס." הוא הזכיר את דוגמתם של חכם בציון וחכם יהודה צדקה, שראו בתלמידים כבנים: "ככה צריך להתנהג. ממש כמו בנים."
בסיום, הרב חזר על דברי הגמרא בברכות (דף כ, עמוד ב): "כתוב בתורה 'אשר לא יישא פנים ולא ייקח שוחד', ואתה נושא פנים לישראל? מה אתה עושה עם היכל יקר בעולם כשאברכים רעבים? יש לך תשובה?" הוא השווה זאת להיכל בית הכנסת "מוסיוף" של יונה כרמלי, ושאל: "מה חסר בו? למה צריך זהב?"
הרב סיים בדברים מרגשים: "אני לא נהנה לדבר על זה. יש כאלה שחושבים שאני נהנה לתקוף אנשים. אני שומע כאבם של אנשים, ואני כואב את זה בעצמי. הגיע הזמן שנעשה חשבון נפש." הוא קרא לכל מי שיכול להשפיע, כולל תורמים וראשי ישיבות, להילחם בתופעות אלה: "מי שיש לו תשובה, שיעמוד ויאמר. שידעו שיש כאלה דברים, ותילחמו בהם".