מוזיקה, אוזניות, האזנה, מאזין | צילום אילוסטרציה: pixabay

1.

בתחילת פרשת המחלוקת, פרשת קורח, הרש"ר הירש  בלשונו הזהב, מתאר את דפוס הפעולה של אנשי המחלוקת "לדורותם": 'משה שמע – או מוטב: הוא הבין את המטרה ואת המניע של הטענות וההאשמות שהוטחו כלפיו. הייתה זו כפירה ביסוד האלוקי של שליחותו. ואילו סברו כן מחמת טעות עיונית, היה אפשר ללמדם ולהעמידם על טעותם; אך הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד. במסווה של ייצוג ענייני הכלל, הם בקשו לספק את האינטרסים של עצמם, ולצורך זה באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות המחניפות לאהבה העצמית של כל העם.' 

בעלי המחלוקת לא באים לקבל תשובות, הם מחפשים לקחת בשאלות, להקשות, לפלג. לכן אין שום צורך להתייחס אליהם, אבל בשביל היהודים הכשרים שמאמינים בה' ובמשה עבדו ורוצים לדעת תורתו, יש לבאר סוף סוף מדוע אין בסיס של אמת לכתב האישום של קורח. הטענה המרכזית של קורח ועדתו הייתה: "כל העדה כולם קדושים, ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו?" לכאורה, בעצם הטענה אין כפירה, להפך, היא באה בשם הקִדושה. בשם השוויון. בשם הרוח. תוכן הטענה מצית מהפכה צודקת, לכאורה: כל אחד יכול. כל אחד ראוי. כולנו קדושים. אז למה רק אהרן?

 

2.

אכן בהמשך הדברים מתייחס הרש"ר הירש גם לגופם של דברים ומבאר, שלא רק הרקע לטענתם מלווה בשקר מוחלט אלא אף עצם הטענה: "כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' " מהווה סילוף מסוכן של האמת. קורח טוען, שהעם כולו כבר 'קדוש' מעצם מהותו, ומכאן שהוא אינו זקוק שיבחרו בעבורו מנהיג ייחודי או כהן מובדל מאחיו. טענה זו נשמעת נאצלה, אך היא טומנת בחובה גאווה ושקר.

האמת היא, שהעם נועד להיות 'קדוש', כלומר, יש לו ייעוד של קדושה לעתיד לבוא. הם 'קדושים' לא במובן של השגת המטרה כבר כעת, אלא במובן של היותם מיועדים ומוקצים למטרה עליונה זו של קדושה. תפקידם הוא להתעלות ולהתקדש ללא הרף, ועליהם לשאוף ללא הפסקה להגשמת ייעודם האלוקי.

קורח טעה או גרוע מכך – חטא לאמת, כשהציג את הייעוד כאילו הוא כבר מציאות קיימת. הוא בלבל בין 'קדושים תהיו', כפי שנאמר על ישראל במקומות שונים בתורה, לבין 'הנכם קדושים'. בטענתו זו, הוא העניק לגיטימציה לגאווה ולעצלות רוחנית. ההיגיון שלו היה עלול לבטל חלילה את הצורך בעבודה רוחנית מתמדת, בהדרכה ובסדר היררכי של עבודת ה', כגון הכהונה והלוויים, שהם הכוחות המניעים את העם לקראת השגת ייעודו הקדוש.

3.

הרש"ר הירש מלמד על קורח ועדתו שני דברים. האחד, המניע לאישומים מצידם היה מלווה בשקר מוחלט: "הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד", כלשונו. נוסף לכך, גם תוכן האישומים שלהם משולל מיסודו: הם "באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות".  

בתוך דבריו טמון מסר עמוק: כאשר ניצבות בפנינו טענות רציניות ומהותיות, חובתנו להקשיב, לעיין ולרדת לשורש הדברים. בפרט כשמדובר בדברי תורה, יש לבררם באמת וביושר, אך לעשות זאת בענווה, בצניעות וביראת שמיים. לא מתוך גאווה, ולא חלילה בשיתוף פעולה עם בעלי ריב ומדון. שכן דרכם של אנשי מחלוקת רצופה שקר, וגם אם לעיתים דבריהם נשמעים דברי אמת, כאשר המניע פסול, סופם שימעדו וייכשלו גם באמת עצמה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעודים

חסידים נכנסו לשכם; מחבלים תקפו באבנים

פנחס בן זיו
אל תחמיצו

שולמלייכם בשעה חדשה: זה מי שמגיע להתארח

קובי ברומר ומנדי וייס
שבועיים לפני

יוצא דופן: חרדי מניו יורק תיעד ביקור בלב באיראן

אבי יעקב
סמוטריץ' נזעק

נתניהו חושף: עובדים על הרחבה דרמטית של הסכמי השלום

שלמה ריזל
עורר גיחוך

בנט טוען: "בלעדיי - לא הייתה תקיפה באיראן"

שלום שטיין
תיעוד הזוי

חוליית חמאס ירתה מטווח אפס לעבר המפקד בנגמ"ש

קובי אליה
צפו בפרק המלא

המתח בשיאו: דו קרב ברבע הגמר, רק 4 מתמודדים ימשיכו

מנחם טוקר
סגירת מעגל

11 שנים אחרי התקרית: הושמדה מנהרת הטרור בבית חאנון

קובי פינקלר
הנס בבית שאן

"ערכתי שולחן שבת והרגשתי צורך לרוץ למקלט; הבית נהרס"

פנחס בן זיו
צפו

בארה"ב חשפו תיעוד דרמטי: כך נראו רגעי הפגיעה בפורדו

שלמה ריזל
צפו בתיעודים

עשר טיסות בוטלו: דוב חדר לשדה תעופה ביפן

אבי יעקב
צפון הארץ

נס: בנות הסמינר זינקו מהאוטובוס הבוער ללא פגע

אבי יעקב
תיעוד סוחף

הרב מנה את ניסי המלחמה; האברכים יצאו בריקוד

פנחס בן זיו
קשה לצפייה

תיעוד מחריד: המחבל זורק רימון לתוך הנגמ"ש; 7 נהרגו

קובי פינקלר
אל תחמיצו

הפסקת אש? אפי ומני בזום משעשע עם מנחם טוקר

מנחם טוקר
"ידעתי היכן הוא"

טראמפ: "לא נתתי לישראל לחסל את חמינאי, הצלתי אותו"

שלמה ריזל
דאגה לשלומם

"קשרים עם ישראל": רבנים ועסקנים בקהילה באיראן נעצרו

פנחס בן זיו
סיכום המלחמה

אלופי צה"ל לא ידעו; הטייסים הוזהרו מנפילה באיראן | צפו

קובי פינקלר
ההחלטה והביצוע

זמיר מונה לרמטכ"ל וקבע תאריך: "נתקוף באיראן"

קובי פינקלר
הרב מסכם מלחמה

"בטהרן חוגגים ניצחון? בית משוגעים; ערבים מדומיינים"

הרב ברוך רוזנבלום