מוזיקה, אוזניות, האזנה, מאזין | צילום אילוסטרציה: pixabay

1.

בתחילת פרשת המחלוקת, פרשת קורח, הרש"ר הירש  בלשונו הזהב, מתאר את דפוס הפעולה של אנשי המחלוקת "לדורותם": 'משה שמע – או מוטב: הוא הבין את המטרה ואת המניע של הטענות וההאשמות שהוטחו כלפיו. הייתה זו כפירה ביסוד האלוקי של שליחותו. ואילו סברו כן מחמת טעות עיונית, היה אפשר ללמדם ולהעמידם על טעותם; אך הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד. במסווה של ייצוג ענייני הכלל, הם בקשו לספק את האינטרסים של עצמם, ולצורך זה באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות המחניפות לאהבה העצמית של כל העם.' 

בעלי המחלוקת לא באים לקבל תשובות, הם מחפשים לקחת בשאלות, להקשות, לפלג. לכן אין שום צורך להתייחס אליהם, אבל בשביל היהודים הכשרים שמאמינים בה' ובמשה עבדו ורוצים לדעת תורתו, יש לבאר סוף סוף מדוע אין בסיס של אמת לכתב האישום של קורח. הטענה המרכזית של קורח ועדתו הייתה: "כל העדה כולם קדושים, ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו?" לכאורה, בעצם הטענה אין כפירה, להפך, היא באה בשם הקִדושה. בשם השוויון. בשם הרוח. תוכן הטענה מצית מהפכה צודקת, לכאורה: כל אחד יכול. כל אחד ראוי. כולנו קדושים. אז למה רק אהרן?

 

2.

אכן בהמשך הדברים מתייחס הרש"ר הירש גם לגופם של דברים ומבאר, שלא רק הרקע לטענתם מלווה בשקר מוחלט אלא אף עצם הטענה: "כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' " מהווה סילוף מסוכן של האמת. קורח טוען, שהעם כולו כבר 'קדוש' מעצם מהותו, ומכאן שהוא אינו זקוק שיבחרו בעבורו מנהיג ייחודי או כהן מובדל מאחיו. טענה זו נשמעת נאצלה, אך היא טומנת בחובה גאווה ושקר.

האמת היא, שהעם נועד להיות 'קדוש', כלומר, יש לו ייעוד של קדושה לעתיד לבוא. הם 'קדושים' לא במובן של השגת המטרה כבר כעת, אלא במובן של היותם מיועדים ומוקצים למטרה עליונה זו של קדושה. תפקידם הוא להתעלות ולהתקדש ללא הרף, ועליהם לשאוף ללא הפסקה להגשמת ייעודם האלוקי.

קורח טעה או גרוע מכך – חטא לאמת, כשהציג את הייעוד כאילו הוא כבר מציאות קיימת. הוא בלבל בין 'קדושים תהיו', כפי שנאמר על ישראל במקומות שונים בתורה, לבין 'הנכם קדושים'. בטענתו זו, הוא העניק לגיטימציה לגאווה ולעצלות רוחנית. ההיגיון שלו היה עלול לבטל חלילה את הצורך בעבודה רוחנית מתמדת, בהדרכה ובסדר היררכי של עבודת ה', כגון הכהונה והלוויים, שהם הכוחות המניעים את העם לקראת השגת ייעודו הקדוש.

3.

הרש"ר הירש מלמד על קורח ועדתו שני דברים. האחד, המניע לאישומים מצידם היה מלווה בשקר מוחלט: "הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד", כלשונו. נוסף לכך, גם תוכן האישומים שלהם משולל מיסודו: הם "באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות".  

בתוך דבריו טמון מסר עמוק: כאשר ניצבות בפנינו טענות רציניות ומהותיות, חובתנו להקשיב, לעיין ולרדת לשורש הדברים. בפרט כשמדובר בדברי תורה, יש לבררם באמת וביושר, אך לעשות זאת בענווה, בצניעות וביראת שמיים. לא מתוך גאווה, ולא חלילה בשיתוף פעולה עם בעלי ריב ומדון. שכן דרכם של אנשי מחלוקת רצופה שקר, וגם אם לעיתים דבריהם נשמעים דברי אמת, כאשר המניע פסול, סופם שימעדו וייכשלו גם באמת עצמה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

צפו בתיעודים

בהודיה על הבשורות הטובות: רבבות בברכת כהנים בכותל

שמעון כץ
רישיונו נפסל

האופנוען התרברב ו'טס' על גלגל אחד | צפו

אבי יעקב
לצפייה מלאה

כל רגעי הדרמה: המצעד השנתי לסיכום תשפ"ה כעת לצפייה

המצעד השנתי
המצעד השנתי

"השיר החסידי" של תשפ"ה: השיר האהוב ניצח בענק

המצעד השנתי
זמן שמחתינו

בן גביר קם בזעם: "זו תוכנית בדיחות?" | צפו במתיחה

פנחס בן זיו
שנתיים בשבי

המשפחה אישרה לפרסם: צפו בתיעוד של ביפין בשבי חמאס

שמעון כץ
תובנה מרגשת

העם מחכה לילדיו: סיפור החטופים בארבעת המינים

הרב אריה אטינגר
מרהיב

תיעוד ממצנח הרחיפה: הכריש שעורר בהלה בדרכו לאשדוד

שמעון כץ
צפו

שנה לפטירת המלחין: בוגרי המקהלה בקומזיץ מרגש

פנחס בן זיו
היישר מירושלים

צפו בתיעודים: שמחת בית השואבה אצל אהוב הציבור

מערכת אמס
"לאן הגענו? אבדה הבושה?"

"מטרללים את החתונות; זה הורס לחלוטין את הבחורים": צפו

פנחס בן זיו
נזקים רבים

חשש מצונאמי: רעידת אדמה הכתה במדינת האיים

אבי יעקב
צפו

כשצריך לטפס 8 קומות: 'ברדק' במערכון משעשע לסוכות

אפי סקקובסקי ומני וקשטוק
המצעד השנתי

אתם בחרתם: זה "השיר היהודי" של שנת תשפ"ה

המצעד השנתי
צפו בדברים

האב השכול דורש: "תפסיקו להודות לטראמפ"

שמעון כץ
בית שמש

תיעוד: הצעיר תקף נהג אוטובוס וגרם לו חבלות

אבי יעקב
התענגו

שמענו את השכנים בסוכה; את הפלייליסט עדיין לא

אלי ממונסי
זעזוע

צפו: הערבים ניסו לבצע לינץ' במשפחה יהודית

שמעון כץ
חולץ ע"י המשטרה

לינץ' בבני ברק: ח"כ סוכות הותקף באלימות

נתי קאליש
בסיור בעזה

הרמטכ"ל: להישאר דרוכים. האויב נמצא כאן, הוא לא נעלם

קובי פינקלר