מוזיקה, אוזניות, האזנה, מאזין | צילום אילוסטרציה: pixabay

1.

בתחילת פרשת המחלוקת, פרשת קורח, הרש"ר הירש  בלשונו הזהב, מתאר את דפוס הפעולה של אנשי המחלוקת "לדורותם": 'משה שמע – או מוטב: הוא הבין את המטרה ואת המניע של הטענות וההאשמות שהוטחו כלפיו. הייתה זו כפירה ביסוד האלוקי של שליחותו. ואילו סברו כן מחמת טעות עיונית, היה אפשר ללמדם ולהעמידם על טעותם; אך הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד. במסווה של ייצוג ענייני הכלל, הם בקשו לספק את האינטרסים של עצמם, ולצורך זה באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות המחניפות לאהבה העצמית של כל העם.' 

בעלי המחלוקת לא באים לקבל תשובות, הם מחפשים לקחת בשאלות, להקשות, לפלג. לכן אין שום צורך להתייחס אליהם, אבל בשביל היהודים הכשרים שמאמינים בה' ובמשה עבדו ורוצים לדעת תורתו, יש לבאר סוף סוף מדוע אין בסיס של אמת לכתב האישום של קורח. הטענה המרכזית של קורח ועדתו הייתה: "כל העדה כולם קדושים, ובתוכם ה' ומדוע תתנשאו?" לכאורה, בעצם הטענה אין כפירה, להפך, היא באה בשם הקִדושה. בשם השוויון. בשם הרוח. תוכן הטענה מצית מהפכה צודקת, לכאורה: כל אחד יכול. כל אחד ראוי. כולנו קדושים. אז למה רק אהרן?

 

2.

אכן בהמשך הדברים מתייחס הרש"ר הירש גם לגופם של דברים ומבאר, שלא רק הרקע לטענתם מלווה בשקר מוחלט אלא אף עצם הטענה: "כי כל העדה כולם קדושים ובתוכם ה' " מהווה סילוף מסוכן של האמת. קורח טוען, שהעם כולו כבר 'קדוש' מעצם מהותו, ומכאן שהוא אינו זקוק שיבחרו בעבורו מנהיג ייחודי או כהן מובדל מאחיו. טענה זו נשמעת נאצלה, אך היא טומנת בחובה גאווה ושקר.

האמת היא, שהעם נועד להיות 'קדוש', כלומר, יש לו ייעוד של קדושה לעתיד לבוא. הם 'קדושים' לא במובן של השגת המטרה כבר כעת, אלא במובן של היותם מיועדים ומוקצים למטרה עליונה זו של קדושה. תפקידם הוא להתעלות ולהתקדש ללא הרף, ועליהם לשאוף ללא הפסקה להגשמת ייעודם האלוקי.

קורח טעה או גרוע מכך – חטא לאמת, כשהציג את הייעוד כאילו הוא כבר מציאות קיימת. הוא בלבל בין 'קדושים תהיו', כפי שנאמר על ישראל במקומות שונים בתורה, לבין 'הנכם קדושים'. בטענתו זו, הוא העניק לגיטימציה לגאווה ולעצלות רוחנית. ההיגיון שלו היה עלול לבטל חלילה את הצורך בעבודה רוחנית מתמדת, בהדרכה ובסדר היררכי של עבודת ה', כגון הכהונה והלוויים, שהם הכוחות המניעים את העם לקראת השגת ייעודו הקדוש.

3.

הרש"ר הירש מלמד על קורח ועדתו שני דברים. האחד, המניע לאישומים מצידם היה מלווה בשקר מוחלט: "הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד", כלשונו. נוסף לכך, גם תוכן האישומים שלהם משולל מיסודו: הם "באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות".  

בתוך דבריו טמון מסר עמוק: כאשר ניצבות בפנינו טענות רציניות ומהותיות, חובתנו להקשיב, לעיין ולרדת לשורש הדברים. בפרט כשמדובר בדברי תורה, יש לבררם באמת וביושר, אך לעשות זאת בענווה, בצניעות וביראת שמיים. לא מתוך גאווה, ולא חלילה בשיתוף פעולה עם בעלי ריב ומדון. שכן דרכם של אנשי מחלוקת רצופה שקר, וגם אם לעיתים דבריהם נשמעים דברי אמת, כאשר המניע פסול, סופם שימעדו וייכשלו גם באמת עצמה.











עוד כתבות שיעניינו אותך

חדשות התעשייה

חדשות התעשייה: בורן, יידל, סוכות ובנצי שטיין

פסח בא גד
תיעוד בלעדי

מצלמת הרכב תיעדה: יוסף חיים מותקף מול ילדיו

חיים שער
המתח גובר

הצטרפו לשידור המותח: רק שניים מבין ארבעה עולים לגמר

מערכת הקול החדש
עקביות והתמדה

הקיבוצניק המשותק שסיים ש"ס ומתכתב עם גדו"י

הרה"ג מרדכי מלכא
חצי הגמר השני

'הקול החדש' במוצ"ש: אלי, ישראל, שר שלום ויהודה

מערכת הקול החדש
צפו

בפעילות צה"ל בבית חאנון: מנהרת הטרור נאטמה

קובי פינקלר
תיעוד ממצלמות הגוף

חילוץ דרמטי: הלוחמים הצילו אזרח ישראלי מכפר פלסטיני

אבי יעקב
פרוטקשן?

חנות הסלולר עלתה באש, הכבאים נאבקו בלהבות

אבי יעקב
צפו

מרן הראש"ל נחרץ: "לא להאמין לביבי; לא לפתוח את הדלת"

פנחס בן זיו
צפו

בן גביר לרב המרצחים: "מי שיתעסק איתנו - נמחק אותו"

אבי יעקב
חדשות התעשייה

הכניסה של ליפא לקעמפ ואלחנן ענבל חוזר לאודישן

פסח בא גד
נדיר

יצחק בן ארזה בסינגל קרליבך חדש: "למקדשך תוב"

אליעזר חסיד
יום עצוב

הילד שכולם העתירו לרפואתו הלך לעולמו

אלי יעקובוביץ
יש עוד עבודה

מבצע בעזה: חוסל ראש מחלקת הבקרה הצבאית של חמאס

קובי פינקלר
תיעוד מהקסדה

בעקבות גניבת ארגזי אבוקדו: מרדף לילי בכביש

גדי פוקס
חדשות סוף השבוע

מה יש ל'טובים השניים' לומר על גל המעצרים. צפו

יוסי חיים
סוג של "לא תקין"

האבא הרגיש שמשהו עדיין לא בסדר עבורו

הרב נהוראי משה אלביליה
צפו בתיעודים

גם הערב: אלפי חסידים מפגינים על מעצר בני הישיבות

נתי קאליש
בראשות מרנן ורבנן

המחאה: "שום כוח לא ישבור אותנו, לא כלא ולא סנקציות"

אלי יעקובוביץ
אתם תכריעו

הצבעה: מי המתמודד שיזנק היישר לגמר

מערכת הקול החדש