טרמפ, דרייבר. אילוסטרציה | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

לקראת ימי בין הזמנים, צפויים מחירי הדרייברים – תחבורה פיראטית חצי-מוסדרת – לעלות בעשרות אחוזים. למרות המחיר הזול לעומת מוניות חוקיות, מתברר שמאחורי הקלעים שולטת מערכת מסועפת של תחנות, עמלות, קבוצות וואטסאפ וסיכונים משמעותיים. חיים, דרייבר לשעבר שכיום פועל כחוק, מתאר בשיחה עם צבי טסלר ב'המוקד הציבורי': "הבעיה שאין פיקוח ממשלתי. כל דבר כותבים פה בדם. אם יקרה משהו, אין שליטה ואין אחריות."

"נהגים בני ערובה של קרטל"

לדבריו, התחום נשלט בידי מספר תחנות מרכזיות, שפועלות כמעין קרטל. "יש מועצת נהגים שקובעת את הטון. אם נהג חדש מעז להתנגד – מעיפים אותו מקבוצות הוואטסאפ. קשה מאוד לשרוד בתחום בלי להיכנע להם." תחנות אלו גובות עמלות של כ-10% לכל נסיעה ולעיתים גם תשלום חודשי של עד 1,200 ש"ח. "הוותיקים שורדים, החדשים נשחקים," מסכם חיים.

פיראטי או מוסדר? זה תלוי את מי שואלים

בפועל, התחנות נרשמות כעוסקים מורשים ל"תיווך נסיעות", כדי להימנע מהתערבות רשויות המס. חלקן אף מעבירות מע״מ, כדי להיראות חוקיות. אולם חיים מזהיר: "אם המדינה תבדוק את משלמי העמלות, גם הנהגים יסתבכו. זו שיטה שמתחפשת לחוקית – אבל נשארת פיראטית."

"הסדרה? קונים מספר מונית"

העיתונאית מירב מורן, שצורפה לשידור, קובעת: "הדרייברים – זה אובר קטן ישראלי. רוצים הסדרה? יש דרך אחת: לקנות מספר מונית." לדבריה, רכישת מספר עולה כ-250 אלף שקל, אך כוללת הנחות בביטוח, דלק ורכב, ומבטיחה לנהג עצמאות וביטחון: "ככה המדינה יודעת מי מסיע את הבנות שלך."

המדינה שותקת – הנהגים תקועים

חיים, שכבר שלוש שנים פועל כמסיע חוקי, טוען: "אם המדינה הייתה רוצה להסדיר – הייתה עושה את זה מזמן. אפילו במוניטקס ישבו מפקחים והודו שהשוק הפיראטי משתולל." מירב מסכמת: "כדי למנוע את הקרטל – צריך להסדיר. רישיון מהממשלה, לא מהתחנה. אחרת הציבור ממשיך לשלם – פעמיים."

האזינו לאייטם המלא מתוך 'המוקד הציבורי' ב'קול חי':











עוד כתבות שיעניינו אותך

בית נאמן?

"זהו, זה נגמר, היום מתגרשים" | צפו

הרב אריה אטינגר
מה ההבדל

תוך שעות: בחור ישיבה "עריק" נעצר ושוחרר ברקע ההפגנות

אבי יעקב
כבתה השלהבת

מה הוביל לפירוק התזמורת המצליחה? יש פתרון לתעלומה

יוסי חיים
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
מסר מהלשכה

נתניהו למשפחות החטופים: "חמאס המכשול העיקרי"

יוני שניידר
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

החסיד לליטאי: "אתה משגע אותי עם המשקפיים"

הרב אריה אטינגר
הקטל בדרכים

רכב נכנס במשאית בכביש 6; הנהג נהרג במקום

אבי יעקב
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
כיבוש הרצועה?

ינון מגל מעדכן: "היומיים שלושה הקרובים דרמטיים מאוד"

פנחס בן זיו
660 ימי לחימה

נחשפה מנהרה של חמאס באורך קילומטר ובה נשק ומטענים

קובי פינקלר
אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים