
תרבות החיים ותפיסת העולם בין החוצניקים לבין יושבי ארץ ישראל שונה בתכלית, גם בחשיבותה וגם בתפיסת מקומה וההתמסרות אליה, מדוע ולמה, הרי כולנו מקיימי תורה ומצוות ומדקדקים על קלה כבחמורה אותו הדבר, ורק בנושא ההשתדלות והפרנסה יש מנטליות שונה בתכלית, איך זה קורה?
הגמרא בתחילת מסכת תענית אומרת כי יש מחלוקת בין האמוראים של ארץ ישראל לבין חוץ לארץ האם הפרנסה מגיעה באופן ישיר מהקדוש ברוך הוא, או דרך שליח:
לשון הגמרא: אמר ר' יוחנן: ג' מפתחות בידו של הקב"ה שלא נמסרו ביד שליח. ואלו הן: מפתח של גשמים, מפתח של חיה, 'מפתח של תחיית המתים.
במערבא אמרי אף מפתח של פרנסה דכתיב (תהלים קמה, טז)פותח את ידך וגו"
פרשני אגדות חז"ל ומרי דרזין לימדונו כי מחלוקת בדברי אגדה איננה כמחלוקת דיכוטומית בדברי הלכה ותלמוד, בעולומות האגדה ומדרש, המחלוקת היא צורת התבטאות של שתי צדדי המטבע, וכפי שנבאר את דברי הגמרא:
השינוי בין יושבי ארץ ישראל לבין יושבי חוץ לארץ בנושא ההשתדלות והפרנסה איננה מחלוקת בתפיסת עולם: אלא השינוי מגיעה בגלל ש'המקום גורם' בגלל שארץ ישראל היא ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה, אזי יש יותר אמונה.
אם הקדוש ברוך הוא יותר קשור אלינו בארץ ישראל הרי שגם אנחנו צריכים להיות יותר קשובים אליו ולהאמין בו יותר בעיקר בעולם ההשתדלות והפרנסה.
מצוות ביכורים היא המצווה שמקשרת בין האמונה המעשית של פעילות האדם ומעשי ידיו לבין העולם האמוני-מחשבתי:
כאשר אדם רואה את הפרי הראשון של מעשי ידיו מיד מתעורר אצלו מחשבת "כוחי ועוצם ידי" ולכן דווקא את הפרי הראשון הוא הופך לפרי אמונה מעשית בהבאת הביכורים מבטא אמונה טואלית ובלתי מעוררת כי הכל שייך לבורא העולם.
מסיבה זו אומרת הגמרא כי "במערבא אמרי" יושבי ארץ ישראל יותר מרגישים את יד ה' ומאמינים בו יותר ולכן "אף מפתח של פרנסה" לא נמסר בידי שליח אלא אך ורק בידי ה' יתברך.
ולכן מבואר במדרש כי העולם נברא בזכות מצוות ביכורים (בראשית רבה א א') "בזכות ביכורים שנאמר בראשית ברא אלקים, ואין ראשית אלא ביכורים כד"א ראשית ביכורי אדמתך"
גם תושבי בבל מאמינים כי הכל מאת ה' יתברך, אבל הגשמים הם יותר באמונה מתחושת יותר מאשר הפרנסה, לדידם הפרנסה מאת ה' בדרך יותר נסתרת, מה שאין כן לתושבי ארץ ישראל.
מסיבה זו מבאר המדרש רבה כי זכות בריאת העולם הוא בשביל מצוות הביכורים: 'בראשית, בזכות ראשית ביכרוי אדמתך' יען כי במצוות הביכורים מנכיחים את האמונה גם בשפע הנסתר ב'פרנסה' ולא רק בגשמים הנראים לכל.
ולוואי ונזכה לברכת השם בשפע גשמים ופרנסה מתוך אמונה שלימה וגמורה.
מעובד על פי ליקוטי שיחות פרשת כי תבוא.