
מה זה תשובה ואיך עושים את זה ?
(ראש השנה טז, ע"ב) "אמר רבי יצחק אין דנין את האדם אלא לפי מעשיו של אותה שעה, שנאמר 'כי שמע אלהים אל קול הנער באשר הוא שם'".
רש"י מביא את המדרש: "אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה, ריבונו של עולם, מי שעתידין בניו להמית את בניך בצמא אתה מעלה לו באר, אמר להם, (בזו) השעה, (הוא) צדיק או רשע, אמרו לו צדיק, אמר להם 'באשר הוא שם', איני דן את העולם אלא בשעתו".
עוד באתר:
איך אפשר לקבל תשובה של מי שיחזור להיות רשע וצאצאיו יהיו כה אכזריים על עם ישראל?
בכתבי הקבלה מתארים את פרצוף האדם ולהבדיל את הפרצוף העליון כ'גולגלתא על מוחא' כלומר שתי כוחות: המוח, והגולגולת. מה ההבדל?
המוח מסמל את המחשבה הרציונלית, זאת המוגבלת בחשיבתה ויכולתה, האדם חושב לפי הכלים שהמוח שלו מקבל ומכיל.
מבחינת המוח הרציונלי אין מושג של תשובה כפי שאומרת הגמרא: שאלו לחכמה חוטא מהו עונשו אמרו להם 'חטאים תרדף רעה' (מכות כה)
הרצון לעומת המוח לא מגובל הרצון עצמו יוצר כלים ויכולות חדשים ככל שהאדם מחזק את הרצון הפנימי והעמוק 'גבורת הרצון מחולל את היכולת'
בראש השנה אנחנו לא רק מזככים את המחשבה השכלית זאת המוגבלת שלנו אלא מתחברים אל הרצון שהוא מעל המחשבה ובנקודת עומק יתירה. (בחינת בינה מעל החכמה ולכן נאמר כי התשובה היא מכח הבינה)
לפני שאנחנו עושים תשובה בעשרת ימי תשובה אנחנו צריכים להעלות את עצמו בכמה דרגות בשביל שנדע על מה לעשות תשובה ואיך לעשות זאת.
'באשר הוא שם' לא אומר שהאדם לא יחטא אחר כך אלא במצב העכשווי הוא לא יגיע לידי חטא כי הוא מתחבר לרצון הרוחני שהוא הכח הראשוני שנוצר באדם,.
מסיבה זו ישמעאל נשאר בשם זה כי ישמעאל הוא מלשון שמיעה, יש בשמיעה יכולת מעל ההבנה הרציונלית ולכן הפסוק והאמרה הכי אמונית מתחילה בלשון שמיעה 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד'
בדיוק אנחנו תוקעים בשופר לחזור לכח הרצון הראשוני הפנימי והעמוק של צעקה והתקיעה ללא מילים.
ועוד משהו, תשובה היא איננה עצבות או דכדוך הנפש אלא להפך: חיבור אל הרצון ולכן נאמר 'יראת ה' טהורה עומדת לעד',
הרצון שאנחנו מתחברים אליו בראש השנה הוא רצון אלוהי שנמצא בנשמה של כל יהודי אחנו רק צריכים להדליק את הניצוץ האלוהי ולנפוח בו שוב ושוב.
שנה טובה כתיבה וחתימה טובה.
























