
יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף וחשאי בקרב נהגי מוניות ברחבי הארץ, שנועד לבדוק את רמת הציות להוראות ניהול ספרים וחובת השימוש ב"מונה חכם". במסגרת המבצע, שבוצע בשיתוף מחלקת הביקורת הממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, נערכו כ־100 ביקורות סמויות במוניות – מצפון ועד דרום – בזמנים משתנים וללא התרעה מוקדמת.
הממצאים שהתקבלו מטרידים: בכ־80% מהמקרים שנבדקו, נהגי המוניות לא הפעילו את המונה החכם במהלך הנסיעה ולא רשמו את ההכנסה בספרי העסק, בניגוד לחוק ולתקנות רשות המסים. מדובר בשיעור הפרה גבוה המעיד על בעיה מערכתית חמורה בענף.
על פי רפורמת "נסיעה טובה", שיזמו רשות המסים ומשרד התחבורה, כל נהג מונית מחויב להשתמש ב"מונה חכם" – מערכת דיגיטלית מתקדמת הרושמת ושומרת את נתוני הנסיעה, כולל זמן היציאה, שעת הסיום, המרחק, והתעריף שנגבה בפועל. גם כאשר מדובר בהסכם תשלום מראש עם הנוסע, החוק מחייב את הנהג להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה היא להבטיח שקיפות מלאה בענף, למנוע העלמות מס ולצמצם את התופעה של הון שחור.
עוד באתר:
במהלך המבצע התגלו גם מקרים חריגים במיוחד: באחד מהם נמצאו שתי מוניות עם אותו מספר זכות ציבורית, ובארבעה מקרים נוספים אותרו מונים חכמים שאינם מוכרים על ידי החברות הרשמיות. במקרה אחר, גילו הבודקים כי מספר הרישוי של מונית פעילה רשום במשרד התחבורה כרכב מיועד לגריטה – ממצא המעורר חשד לשימוש במספרים מזויפים.
כעת, רשות המסים מזמנת את הנהגים שלא הפעילו את המונים למשרדים האזוריים לצורך בירורים נוספים. לדברי גורמים ברשות, נגד נהגים שיימצאו מפרים באופן שיטתי, יינקטו סנקציות ובהן פסילת ספרים, קביעת שומות לפי מיטב השפיטה ואף פתיחת חקירות פליליות במקרים חמורים.
























