
סערה פוליטית חריגה מטלטלת את איראן לאחר שחבר הפרלמנט מחמוד נבאביאן חשף במהלך תוכנית בערוץ תקשורת קטעים מתוך מסמכים רגישים שיוחסו למנהיג העליון מוג'תבא חמינאי. האירוע התרחש בשידור חי וזמן קצר לאחר תחילת הדברים הופסק השידור באופן פתאומי, מה שעורר גל שמועות ותגובות ברחבי המדינה.
לפי הדברים שהוצגו בתוכנית, חמינאי הביע הסתייגות עמוקה מהמשא ומתן שהתנהל מול ארצות הברית ואף מתח ביקורת על אופן ניהולו. נבאביאן ציטט מתוך המסמכים וטען כי המנהיג העליון שאל: "מדוע לא עמדתם בתנאים?" והבהיר כי מבחינתו השיחות עם וושינגטון נועדו בראש ובראשונה להביא לסיום העימות ולקבלת פיצויים מארצות הברית, ולא לעסוק בסוגיית הגרעין האיראני.
במהלך השידור הוצגו גם פרטים נוספים שיוחסו למסמך שנכתב בחודש מרץ. לפי הדברים שהקריא חבר הפרלמנט, חמינאי דרש כי כל הסכם עתידי יכלול תשלום פיצויים מראש מצד ארצות הברית. בנוסף נטען כי המנהיג הדגיש את חשיבות השליטה האיראנית הבלעדית במצר הורמוז והציג תפיסה שלפיה כלי שיט שונים יחויבו במדיניות מעבר שונה בהתאם לזהותם ולקשריהם עם טהרן.
עוד באתר:
החשיפה עוררה תגובת נגד מיידית מצד רשות השידור האיראנית, שהבהירה כי פרסום מסמכים מסווגים מהווה עבירה חמורה על החוק. זמן קצר לאחר האירוע פורסם כי אחד ממנהלי הערוץ עזב את תפקידו. במקביל נשמעו קולות ביקורת גם מתוך המחנה השמרני, כאשר גורמים המזוהים עם כלי תקשורת שמרניים האשימו את נבאביאן בהצגה חלקית ומגמתית של החומרים.
הפרשה מתרחשת על רקע ויכוח פנימי גובר באיראן סביב ההבנות שהושגו מול ארצות הברית. גורמים שמרניים תוקפים בימים האחרונים את הנשיא מסעוד פזשכיאן, את שר החוץ עבאס עראקצ'י ואת יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף, בטענה שהעניקו ויתורים מרחיקי לכת לוושינגטון. מנגד, דיווחים שונים מצביעים על כך שחמינאי אישר בסופו של דבר את מזכר ההבנות, אף שהחזיק בהסתייגויות משמעותיות ביחס לתוכנו.
























