
בתוכנית 'הלכה למעשה' עם הרב אופיר מלכא, נשאלה שאלה מסקרנת בהלכות ברכות: מסטיק ניקוטין המשמש לגמילה מעישון ומגיע בטעמים שונים, האם יש לברך עליו? מדובר במסטיק שכל מטרת השימוש היא קבלת הניקוטין ולא ההנאה מהטעם.
הגאון הרב אופיר מלכא השיב באופן חד-משמעי: "צריך לברך, כי אתה נהנה מהטעם". השואל ניסה לטעון שהטעם הוא רק תוספת טכנית למוצר הרפואי, אך הרב הבהיר כי עצם ההנאה מחייבת ברכה.
כדי לבסס את הדברים הפנה הרב לפסיקת השולחן ערוך בנוגע לתרופות: "השולחן ערוך פוסק, שאם אדם שותה תרופה בשביל להתרפאות, והתרופה הזאת יש לה טעם טוב – צריך לברך עליה". לדבריו, גם כאשר המטרה העיקרית אינה אכילה או הנאה אלא רפואה, כל עוד האדם נהנה מהטעם, חלה חובת ברכה. "כל דבר שאתה נהנה באכילה אתה צריך לברך", הדגיש.
עוד באתר:
בהמשך, המאזין שאל מדוע זה לא דומה לבשמים כימיים שלא מברכים עליהם. הרב דחה את ההקבלה, ואמר כי מחלוקת הפוסקים בבשמים נוגעת לשאלה אם הריח נוצר באופן טבעי או מלאכותי, בעוד שבאכילה ובשתייה הקריטריון שונה לחלוטין. "באכילה ושתייה זה לא קשור, הגוף נהנה", הסביר. לכן, גם כאשר מדובר בטעם מלאכותי או כימי, ההנאה עצמה מחייבת ברכה.
לקראת סיום נשאל הרב על השימוש במסטיק ניקוטין בצום. גם כאן הייתה תשובתו נחרצת. "אסור בצום. ודאי שאסור בצום". לדבריו, האיסור אינו תלוי בקבלת מזון או קלוריות אלא בעצם ההנאה מהטעם. "כל הנאה שיש לאדם בצום מהאכילה ושתייה – אסור". הרב הוסיף כי יש פוסקים המחמירים אפילו במי שטועם ופולט בחלק מן הצומות, משום שגם הנאת טעם אסורה.
האזינו לשיחה המלאה מתוך התוכנית 'הלכה למעשה' ב'קול חי':
























