
צעד דרמטי שנחשף היום (שני) מעורר סערה בזירה הבינלאומית: שר האוצר האמריקני סקוט בסנט הודיע כי ארצות הברית משעה למשך 60 ימים את כלל ההגבלות והעיצומים הנוגעים למכירת נפט איראני. ההחלטה התקבלה, לדבריו, על רקע ההתקדמות במגעים המתקיימים בשווייץ בין נציגי וושינגטון לטהרן, ותישאר בתוקף לאורך תקופת המשא ומתן.
המשמעות המעשית של המהלך היא שאיראן תוכל לשוב לייצא, לשווק ולספק נפט ללא המגבלות שהוטלו עליה בשנים האחרונות. מדובר בהקלה משמעותית עבור המשטר האכזרי האיראני, אשר מתמודד עם משבר כלכלי ממושך. מבקרי ההחלטה מזהירים כי הזרמת הכנסות נוספות לקופת המדינה עלולה לאפשר לטהרן לחזק מחדש את יכולות הטרור שלה.
בהודעתו ניסה בסנט להצדיק את המהלך ואמר: "תחת הנשיא דונלד טראמפ וסגנו, אנו ממשיכים לפעול להפיכת העולם לבטוח ומשגשג יותר".
עוד באתר:
במקביל להכרזה, נמשכות השיחות באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ. בעוד סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס נשאר במקום כדי להמשיך לעקוב אחר המגעים, בכירים איראנים ובהם יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י כבר שבו לטהרן. למרות זאת, צוותים מקצועיים משני הצדדים צפויים להמשיך בדיונים במהלך הימים הקרובים.
אחת התוצאות שעליהן כבר הוכרז היא הקמת ערוץ תקשורת ייעודי במצר הורמוז, שנועד למנוע תקריות ולשמור על חופש השיט באזור. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסייעות בגיבוש המנגנון. הסוגיה קיבלה חשיבות מיוחדת לאחר איומים חוזרים מצד איראן בנוגע לאפשרות של סגירת המעבר הימי האסטרטגי.
בנוסף, הצדדים הכריזו על הקמת מנגנון למניעת חיכוך בלבנון, שנועד לסייע בשימור הפסקת האש ולהפחית את הסיכון להסלמה בגזרה. בטהרן הציגו את ההתפתחויות האחרונות כהישג מדיני וכלכלי משמעותי. עראקצ'י אף הגדיר את מנגנון התיאום בלבנון כ"המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו, וטען כי כבר כעת ניתן לראות תוצאות בשטח, לרבות שחרור חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו בעבר.
























