הרב ברק בן ניסן הרב ברק בן ניסן / אור החיים

בפרשתינו מברך יעקב אבינו את השבטים הקדושים לפני פטירתו, ובברכתו ליוסף הצדיק, נאמר מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרֲכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם'.

וכתב רבינו האור החיים הקדוש לפרש, שהברכות המיוחדות שקיבל יוסף זה על התגברותו בשעת הניסיון שרצתה אשתו של פוטיפר להכשיל אותו בעבירה חמורה, ולמרות שהקדוש ברוך הוא, מסייע לאדם להינצל מהחטא ולנצח את יצר הרע, ואם כן לכאורה לא מגיע לו שכר על כל הפעולה, אף על פי כן ה' יתברך נותן לאדם שכר כאילו נצחו לבדו בעצמו.

וזה הפירוש בפסוק שלמרות שהיה 'מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ' שהקדוש ברוך הוא סייע לו להינצל ובלי הסיוע משמים לא יכול לעמוד בניסיון, אף על פי כן 'וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרֲכֶךּ' יקבל כל הברכות כאילו התגבר לבדו בלי סיוע מהשמים.

ובפרשת כי תבוא מביא רבינו הקדוש את דברי הגמרא במסכת ברכות, שלכאורה יש סתירה בין שני פסוקים האם יש לבני אדם זכות להשתמש בעולם הזה להנאתם, שבפסוק אחד נאמר 'לה' הָאָרֶץ וּמְלוֹאָהּ תֵּבֵל וְיֹשְׁבֵי בָהּ', ואלו בפסוק אחר נאמר 'הַשָּׁמַיִם שָׁמַיִם לה' וְהָאָרֶץ נָתַן לִבְנֵי אָדָם'?

הגמרא עונה שלפני שמברכים 'לה' הארץ ומלואה' אין רשות להשתמש בעולם הזה, ואילו אחרי שמברכים על הנאת עולם הזה, הארץ נתן לבני אדם'.

ורבינו הקדוש מפרש ביאור חדש ומאיר בדברי הגמרא, וזה לשון קודשו: 'שאחר שיעשה האדם מה שציוהו ה' נחשב הדבר שבאמצעותו עשה המעשה שהוא נתון לו במתנה, שזולת זה כל מעשה האדם אין לנו בו יתרון, כי לפי שמפעלו כולו הוא באמצעות עולם שהוא בו, ולה' הארץ ומלואה. עד כאן לשון קודשו.

כלומר: כוונת הגמרא לתורה ולמצוות שהאדם מקיים כאן בעולם הזה, ואומרת שלפני הברכה וכן לפני כל מעשה מצוה 'לה' הארץ ומלואה' כל כולה של הבריאה כולל האדם ומעשיו וכולל החפצים שבהם נעשית המצוה כולם שייכים לה', ואין לכאורה מקום לקבלת שכר על המצוה. אבל ה' ברוב חסדיו 'והארץ נתן לבני אדם' מתייחס למצוה ולברכה כאילו שעשינו אותה בדברים שלנו, ובכוחות שלנו, ונותן שכר על קיום המצוה.

ובספרו הקדוש חפץ ה' מבאר רבינו הקדוש, את עומק דברי הגמרא באופן אחר, שעל ידי הברכה המאכל נהיה של האדם, שהרי אמרו חכמינו שעל הנאות עולם הזה, מקזזים מחשבון השכר של עולם הבא, אבל אם עושה ברכה זה הופך להיות שלו ממש, וזה לא יורד מהחשבון, כי זה נהיה שלו.

ובזה מתבארים דברי הגמרא במסכת שבת: 'אמר רבי חייא בר אבא, פעם אחת נתארחתי אצל בעל הבית בעיר 'לודקיא', והביאו לפניו שלחן של זהב משוי ששה עשר בני אדם ושש עשרה שלשלאות של כסף קבועות בו, וקערות וכוסות וקיתוניות וצלוחיות קבועות בו, ועליו כל מיני מאכל וכל מיני מגדים ובשמים, וכשמניחים אותו – אומרים לה' הארץ ומלואה, וכשמסלקין אותו אומרים 'השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם'.

ומבאר רבינו הקדוש, שהם נתכוונו לומר שלמרות שהם נהנו מכל תענוגי עולם הזה, לא ינוכה משכרם לעולם הבא, כי הם בירכו על הכל, וזה הפך להיות שלהם.

[אור החיים ויחי פרק מט פסוק כג. חפץ ה' מסכת שבת דף קיט עמוד א]











עוד כתבות שיעניינו אותך

איום המנהרות והקו הצהוב

צפו בראיון המיוחד: פרשנינו הצבאי בלב עזה הצה"לית

קובי פינקלר
השר מגיב לטלטלה

הדרמה לשיא: דוד זיני העביר את המידע על הפצ"רית

אבי יעקב
אמירה מחליאה

ליברמן רוקד על הדם: "הנער היה מגן אנושי"

אבי יעקב
מוצ"ש חי במיוחד

במוצ"ש: מצעד שוואקי וכל הפרטים על 'המלחינים'

מנחם טוקר
חדשות התעשייה

בכורה בלעדית: טעימה מהשיר החדש של יהודה בורן

פסח בא גד
לקראת עצרת המיליון

הרב גלזר חושף: מכתב ראשי הישיבות נגד קודקוד

יענקל'ה פרידמן
צפו

תיעודים מרהיבים מהרחפן: הרחובות נצבעו בשחור

שמעון כץ
הערב אצל יענקל'ה

הרב גלזר: "החיילים מתו כדי להוכיח את כוחה של תורה"

יענקל'ה פרידמן
הרחובות הושחרו

הקרב על המספרים: כמה השתתפו בעצרת התפילה בי-ם?

אבי יעקב
צפו

אחרי הביקור במפקדה: רה"מ בהסכם גג בקריית גת

חיים שער
חילוץ מורכב

בן 12 התהפך עם אופניו, הכידון חדר לבטנו

אבי יעקב
לאורך היום

הקולות והמראות: המשדר הנרחב נמשך • הצטרפו

מערכת אמס
צפו ותתחזקו

החטוף בקריאה מרגשת: "שנתיים חלמתי להניח תפילין"

פנחס בן זיו
לקראת שבת

הפלייליסט לפרשת לך לך: ילדינו מול ילדי ישמעאל

אלי ממונסי
התורה זועקת!

דקה אחרי דקה: כל העדכונים מעצרת הענק בירושלים

פנחס בן זיו
אסון נורא

טרגדיה בעצרת התפילה בירושלים: נער נפל מגובה ונהרג

שמעון כץ
2,000 שוטרים

עומסים וחסימות נרחבות בי-ם: כך תגיעו לעצרת בבטחה

אלי יעקובוביץ
זעקה נוקבת

"מה קורה איתנו, למה בחורים מטפסים ומסכנים את עצמם?"

פנחס בינדר
שו"ת מיוחד

מרן הגר"ד לנדו: "הם פראי אדם. לא ישקטו להם". צפו

נתי קאליש
ראש הישיבה יצא מוקדם

איצו פלדמן מעיד: "לא זוכר אותו כאוב כל כך"

חיים שער