לפי היהדות יש לשמר את הכח החברתי, מצוות רבות לא ניתנות לעשות ללא השתתפות עם הכלל, לא רק במצוות צדקה וחסד אלא גם מצוות הנוגעות לאדם עצמו כמו קרבן פסח במינוי על קבוצה תפילה במניין, ועוד.

אדם שלא מערב דעתו עם הבריות ולא נהפך להיות חלק ממרקם האנושות על ידי נתינה והתחברות גורם נזק לעצמו, כמו למשל חרשות ואילמות הנמצאים בקצה הקיצון של ניתוק האדם מסביבתו, ועל כן מצבם הנפשי והשכלי הגדרתם ההלכתית נחשבים כ'שוטה' עקב הניתוק הסביבתי חברתי.

המחשבה אל האחר דורשת התאמצות ומחשבה שניה, כפי שסיפר הסבא מסלבודקא על עצמו כאשר נכדו שבר את רגלו, לאחר כמה ימים ששמע את המקרה הסביר לסובבים אותו: ברגעים הראשונים לשמועתי על כאב נכדי הרי שליבי התמלא הרחמים, המצפון החל פועם, אך לאחר תקופת מה הרגש חולף הלך לו.

בינותי ביני לבין עצמי כיצד אוכל להרגיש את כאבו ולא את המצפון האישי שלי, והגעתי למסקנה כי אם הכאב לא יהיה רגשי שבן רגע חולף, אלא שכלי בהתאמצות המחשבה בכדי להכנס לעולמו ולמגבלותו החדשה הרי שה'נושא בעול עם חבירו' יהפך לאמיתי.

וכפי שהרב דסלר מגדיר זאת במילים ספורות: "המרחם על הזולת ומטיב עמו משום רחמנות, מבחינת מה מרחם ומיטיב עם עצמו, כי נותן כדי להפיג את צער עצמו"

שורש מנהיגות משה החלה ביציאתו של משה אל עם ישראל "ויצא משה אל אחיו" היציאה מהאוטונומיה הפרטית אל האחר במרחב הציבורי היא יציאה מהדאגה האנכית והאהבה העצמית, אל ערבות האחר ואהבת ישראל.

בזוהר הקדוש מבואר כי כל העוסק בצדקה וחסד שותף להקב"ה בבריאת העולם שגם הוא נבנה בכדי להיטיב עם ברואיו, ההכרה והידיעה בדברים הללו יוצקים נופך של נתינה וחיבור בין האדם לכללות האומה ולאהבת הזולת.

יש אנשים שקשה להם לצאת מעצמם ולחשוב על האחר, הם מתעקשים על דעתם, ויתור ונתינה נחשבים אצלכם למילים גסות והם טרם הפנימו כי ההפסד כולו שלהם, תתנו גם כאשר הרגש לא מונע.

אם לאדם יש אהבה עצמית מוגזמת, חסכנות וקמצנות נמצאים בראש סולם הערכים האישי שלו, כמו גם קושי להרחיב את מעגל האוטונומיה הפרטית למען האחר, הרי שהוא צריך לשאול את עצמו במה מתבטאת יהדותו, ומהי איכות חייו, האם כפקח או כחרש שוטה וקטן?!?

שבת שלום שקטה ומבורכת!











עוד כתבות שיעניינו אותך

בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק