מדוע דווקא בפרשת תצווה התקיימה בקשת משה רבינו "מחני נא מספרך" ולא הוזכר שמו כלל?

בתנ"ך, יש שתי מקורות בהם הושמטו שמות בעלי השמועה: בפרשתנו, פרשת תצווה בה לא מוזכר שמו של משה רבינו, למרות שעסק בבניית המשכן. ב. דוד המלך לא הזכיר את שמות שהגיבורים שאמרו דבר הלכה בשם הסנהדרין.

בפשטות, השמות הוסרו מהכתוב, בגלל עונש וביקורת. אך על פי פנימיות התורה, יש כאן עומק חשוב המעמיד אותנו ליסוד היהדות:

הצדיקים מבטלים את עצמם כלפי הקב"ה, והופכים את הרצון העצמי לדבר גדול יותר: רצון ה'. ביהדות, הפרישות והביטול העצמי אינם ערך בפני עצמם למסכנות, אומללות עצבות ונפש חבוטה, אלא להפך: הפיכת הרצון העצמי לרצון ה'. כפי שהאבות הקדושים קיימו את התורה מצד הרצון העצמי שהיה כבר חלק מרצון ה'.

התורה עומדת בעיקר על ה'איך' יותר מ'מה', לקיים את רצון ה' זה אומר להיות גדול יותר, כי אתה מתחבר לערכים גדולים, לבטל את הרצון האישי לרצון ה', זה אומר להתחבר להקב"ה ברמה הכי גבוהה שבלתי ניתן לכתוב ולהעלות במחשבה.

מסיבה זו, נאמר גם כי דוד המלך לא הזכיר את שם הגיבורים שמסרו נפש להביא את דבר הסנהדרין: אמר, כך מקובלני מבית דינו של שמואל הרמתי, "כל המוסר עצמו למות על דברי תורה אין אומרים דבר הלכה משמו" (סנהדרין סא:)

כלומר כל מי שמוסר נפשו על דברי תורה, זכה להיות חלק מרצון ה' והשם שלו גם חלק מרצון ה'.

השם של משה לא הוזכר כי כבר הוזכר השם של הקב"ה, משה רבינו זכה להשראת השכינה הכי גבוהה כזאת שכל עצמותו היה דבר ה'. זו גם הכוונה במילים: "הלכה למשה מסיני"

לכן, דווקא במלאכת המשכן, שהיווה מקום להשראת השכינה, הגיע הרגע בו הקב"ה לימד אותנו, כי ניתן לזכות להשראת השכינה עד כדי ביטול גמור שהרצון האישי הוא רצון ה'. הקב"ה מלמד אותנו, שגם בשר ודם יכול להגיע לדרגה אלוקית, ששמו לא מוזכר, כי כבר שם השם משל הקב"ה מוזכר.

הענווה של משה רבינו לא בטלה את האישיות שלו, אלא הפכה את השם שלו מדמות בשר ודם לחלק מרצון ה'. הדמות של משה רבינו כדבר בפני עצמו לא היה נוכח, רצון ה' היה כל מהותו והווייתו של משה רבינו. בלתי ניתן להשגה כיצד ילוד אישה הגיע לדרגה נעלית כל כך!

ביהדות, התבטלות איננה מסכנות וקורבנות, אלא להפך: להיות חלק מדבר גדול יותר, או יותר נכון מהדבר הגדול ביותר, רצון ה'.

 

על פי משנתו של רבי צדוק הכהן מלובלין לפרשת תצווה.

פרי צדיק תצווה מאמר ד: "ויש להבין למה יענש המוסר עצמו למות עלך דברי תורה והלא אמרו (ברכות סג 🙂 שאין דברי תורה מתקיימין אלא במי שממית עצמו עליה והיינו מסירת נפש בפועל מדמייתי להך מימרא בגמרא (גיטין נז סע"ב) על פ' כי עליך הורגנו כל היום ע"ש דמגודל התשוקה לדברי תורה אינו מרגיש כלל במסירת נפשו. ואף שאינו בכלל דברים העומדים בפני פקוח נפש. ואמר שאין זה לעונש רק כיון שמוסר עצמו למיתה על דברי תורה הדברי תורה שלו כלולים במקור העליון ואין להם שייכות לנפשו בפרטות רק הם דבר ה' ממש ועל כן אין אומרים דבר הלכה משמו רק משמא דגמרא כמו שהיא הלכה למשה מסיני"











עוד כתבות שיעניינו אותך

אחד על אחד

אלחנן משמרתי חושף: כך הפכתי שיר רוסי לפיוט

יוסי חיים
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
רוח סערה עושה דברו

רעידת אדמה בלב ים: גל צונאמי מתקרב לחופי ארה"ב ויפן

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
כנס ראשי הפרלמנטרים

יו"ר הכנסת שלף סרטון שמוכיח: "מוות לאמריקה ולישראל"

שלום שטיין
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו בדברים

נתניהו בכלא: "קיבלנו פה הרבה מודיעין לחילוץ חטופים"

פנחס בן זיו
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
לידיעת הציבור

הוסרה השגחת הבד"ץ מהבמבה - זו הסיבה

אבי יעקב
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב