לבן מרמה את יעקב הוא מביא לו את לאה במקום את רחל… כתוב ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה, למה הפסוק אומר שהוא אסף את אנשי המקום לפני שהוא עשה משתה?

אלא שלבן הזמין את כל האנשים לאספה דחופה, ואמר להם לפני שיעקב לאיזור שלנו הגיע הייתה בצורת, מאז שיעקב הגיע אין בצורת יש מים, מאז שיעקב הזיז את האבן, גלל את האבן מעל פי הבאר יש מים לכולם, יש ברכה במים.

אמר לבן לכל אנשי העיר יעקב אמור לקבל את רחל הוא כבר עבד 7 שנים ולכן כעת הוא הוא ייתחתן עם רחל והוא יכול לעזוב… אולי כבר לא יהיו עוד מים.

כולם פחדו אמרו מה נעשה…אחרי שהוא הפחיד את כולם הוא ביקש מכולם כסף אם הוא יצליח לשמור את יעקב עוד שבע שנים, הכסף יהיה שלו, אם לא…הוא יחזיר להם.

כולם הסכימו וכך הוא גייס מכולם כסף הוא אסף את כולם ורק אח"כ הוא עשה משתה

לכן הפסוק אומר:

ויאסוף לבן את כל אנשי המקום ויעש משתה

הוא קודם אסף את כולם, הוא לקח מהם כסף

אח"כ הוא עשה עם הכסף שלהם את המשתה.

כך היה לבן רמאי, לא רק את יעקב הוא מרמה אלא גם את אנשי העיר שלו…

וכך גם כולם היו נחמדים ליעקב ורצו לדרבן ולחזק אותו, העיקר שלא יעזוב את העיר.

ורחל אמרה ליעקב שאביה הוא רמאי גדול… ואומרת הגמ' מגילה יג –

אמר יעב אם האבא שלך רמאי גם אני אהיה רמאי

ולכן לא סמך יעקב על לבן אלא העביר סימנים לרחל שהיא תחת החופה תאמר את הסימנים ואז יידע יעקב שרחל היא זו שעומדת תחת החופה.

ואכן הוא היה מוכן 'ברחל בתך הקטנה' הוא לא היה מוכן שישקרו לו הוא היה מוכן לשקרים

אלא שרחל שיתפה פעולה עם לאה…היות ורחל ראתה שעומדים להכניס את לאה לחופה היא מסרה לה את הסימנים שנתן לה יעקב אבינו

אמנם יעקב הוא איש תם יושב אוהלים אומר רשי"י איש תם לא בקי בשקרים וברמאויות.

 

אבל בכל אופן הוא למד את דרכי הרמאים כדי לנסות להסתדר עם לבן.

אומר המדרש על הפסוק 'אני חכמה שכנתי ערמה' כיוון שנכנסת באדם תורה נכנסת בו גם העורמה

יעקב הוא בהתחלה היה איש תם  -אינו חריף לרמות (רש"י ( אבל ככל שעבר הזמן הוא הלך לבית המדרש של שם ועבר וכיוון שלומד האדם תורה נכנסת בו עורמה.

 

הנשק והאמצעי החזק של היצר הרע זו הערמומיות כי היצה"ר מדבר על ליבו של האדם כאילו הוא אוהב שלו כאילו הוא לצידו כמו שועל ערמומי.

יש משל במשלי שועלים על שועל שראה מאכל בדלי ונכנס ואכל והדלי השתלשל לתוך הבאר חשכו עיניו של השועל כי הוא ראה שהוא לכוד עמוק בתוך באר… הוא תקוע…אחר זמן הוא רואה למעלה אריה אמר השועל לאריה תביט למטה ותראה איזו גבינה יפה יש כאן…איזו גבינה הייתה בבאר? התשובה היא הדמות של הירח נשקפה על פני המים אמר האריה איך אני ארד למטה?

ענה לו השועל תיכנס לדלי שלמעלה ותרד… מיד נכנס האריה וירד לתוך הבאר….

ובגלל שזה כמו מאזנים השועל עלה ונשאר האריה תקוע בבאר.

השועל הוא כ"כ ערמומי שהוא מפתה את האדם להיכנס למלכודות ואח"כ הוא עוד נחלץ מהצרה ומשאיר את האדם כלוא בתוך הבעיה.

ולכן בראתי יצה"ר ובראתי לו תורה תבלין

אם היצה"ר הוא ערמומי אז כדי לנצח אותו צריכים תורה שמתייחסת לערמומיות ועושה סדר בחשיבה של האדם איך לנהל את הערמומיות של היצה"ר

ולכן לפני שיצא יעקב לבית לבן הוא הלך 14 שנה לבית שם ועבר ללמוד את דרכי התורה איך להתמודד עם היצה"ר הערמומי.

אמנם במקרה הזה רחל היא זו שעזרה לאחותה לאה אבל בלי שרחל הייתה עוזרת עם המידע שקיבלה מיעקב אכן יעקב היה מתמודד עם לבן הרמאי.

לימוד התורה והמוסר דורש מהאדם להכיר את היצה"ר הערמומי ולכן כל אדם כבדהו וחדשהו

תכבד אותו אבל גם תחשוד וכך מן הסתם כיבד יעקב את לבן אבל גם חשד שהוא רמאי ולכן הוא עשה הסכם מסודר שהוא רוצה את 'רחל בתך הקטנה' לא סתם רחל ולא סתם בתך אלא רחל בתך הקטנה – הכי מדויק…

וגם הוא הביא סימנים לרחל שהייתה אמורה להביא תחת החופה

ולפני שיעקב מתחתן עם רחל בינתיים לאה בוכה…ועיני לאה רכות, היא בוכה, מדוע?

היא הבינה שהיא תתחתן עם עשו

אבל בכח התפילה שלה, היא הצליחה לבטל את הגזירה והיא זכתה להתחתן עם יעקב בכח התפילה.

כמו שעשו ויעקב תאומים כך לאה ורחל לאה הגדולה לגדול עשו ויעקב הקטן לרחל הקטנה.

במדרש כתוב מתי נולדו רחל ולאה?

אומר המדרש בזמן שיעקב בן 63 והוא קיבל את הברכות והלך יעקב ללמוד 14 שנה ועוד עבד בשביל רחל עוד 7 שנים הוא התחתן בגיל 84 עם נשיו בנות 21 ורחל נפטרה בגיל 36

ולאה חיה עד גיל 44

לאה היתה שונאת את מעשיי עשו הרשע לכן היא התפללה להקב"ה שיהיה שינוי בגזירה שלה שלא תתחתן עם עשו

בזוהר כתוב שיום יום יצאה לאה להתפלל…מה החידוש שיצאה יום יום להתפל על הגזירה הרעה?

התשובה היא שבהתחלה ששומע האדם על גזירה רעה הוא מזדעזע אבל ככל שעובר הזמן הוא מקבל את הגזירה מקבל את הבעיה והוא אפילו יודע לשרוד ולחיות עם הבעיה…הוא מתרגל וזה היה הניסיון של לאה – 'לא להתרגל' לא להסכים בשום אופן להיות במקום רע של 'נישואין לעשו'!

לא מוותרים! ממשיכים להתפלל כל יום!

ולכן הייתה שואלת מה מעשיו של עשו הרשע…ומה מעשיו של יעקב… הייתה חווה את הקוטביות ולא מרשה לעצמה שהמצב יישאר כך!

התפילה עזרה שהיא התחתה עם יעקב ואפילו הקדימה את רחל וילדה לפני רחל וגם נקברה עם יעקב אבינו

ויעקב התחתן עם שתי נשים שתי אחריות

איך הוא התחתן עם שתי אחיות?

כתוב בספרים שלפני שבנ"י היו במצרים = לפני קבלת התורה היו בני אדם מזוככים יותר ולכן היה יותר קל להתגבר על היצה"ר ולכן היו צריכים פחות מצוות ולכן הם יכלו לחיות גם בלי התורה והמצוות שיש לנו מאז מעמד הר סיני.

ועוד כתוב בעניין האיסור לקחת אחיות, אומרת התורה למה אסור לקחת אחיות? כי הפסוק אומר 'אשה אל אחותה לא תיקח לצרור' אל תיקח אחות של האשה כי הטבע של אחיות שהן אוהבות אחת את השנייה אבל אל תעמיד אותן בניסיון קיצוני של מאבק על צרכים עמוקים, כמו שניהן עם אותו בעל…

אז התורה אומר לא תיקח אשה אל אחותה לצרור, אל תיקח אחיות שלא תהיה שנאה…

אבל אם לא תהיה שנאה…אז לפני מ"ת כן יהיה מותר.

אחרי מ"ת אנו מקיימים את המצוות בגלל גזה"כ אבל לפני מ"ת היו מקיימים את המצוות לפי הטעם של המצווה ולפי נסיבות החיים הקיום של המצווה יכל להשתנות

לפני מ"ת אם טעם המצווה הוא לא לעורר שנאה בין האחיות אז אפשר שכן יהיה מותר לקחת שתי אחיות אם תהיה לנו הוכחה שלא תהיה שנאה בין האחיות.

ואם רצה יעקב את רחל…וראה שרחל מעניקה את הסימנים ללאה זה אומר שיש לה אהבה עמוקה יש לה אהבה שמוכנה לוותר על עצמה  למען אחותה

אם כך היא רחל משמע שיש לה אהבה עמוקה ללאה.

אמר יעקב מצד רחל, אין בעיה שאקח גם את לאה וגם את רחל כי לא תהיה שנאה של רחל ללאה בגלל שרחל מסרה את הסימנים ורחל כאשר היא מסרה את הסימנים היא מן הסתם נתנה את הסימנים וויתרה על יעקב אבינו באופן קבוע.

לכן אמר יעקב אפשר שאני אתחתן עם האחות של רחל וגם רחל.

סיבה נוספת: הרמב"ן אומר שאת כל התורה קיימו רק בארץ ישראל בחו"ל לא….

ולכן כשיעקב היה בחרן בחו"ל נשא ב' אחיות אבל כמה שעות לפני שנכנס לארץ ישראל בהיותו סמוך לקבר רחל נפטרה אשתו – רחל… כי בארץ ישראל כבר אסור היה לו לישא ב' אחיות

לכן רחל נפטרה מיד ברגע לידת בנימין סמוך לכניסה לארץ ישראל, כיון שהיא היתה השנייה

רחל הייתה אחרונה מפני שגילתה ללאה את הסימנים שהרי כבר בזמן שפגש יעקב את רחל על הבאר רצו כבר להתחתן אך רחל הזהירה אותו שאביה רמאי וינסה להשיא את לאה תחילה ואז מסר לה יעקב סימנים:

חנ"ה חלה נדה הדלקת הנר שלושת המצוות המיוחדות באשה.

חלפו שבע שנים ולבן רצה לבצע את זממו ולהחליף את לאה ברחל וכשראתה רחל שלאה עלולה להתבייש מאוד הלכה ומסרה לה את הסימנים וביום החתונה כשיעקב שאל מהם הסימנים לאה השיבה לו…

אומר המדרש שיעקב כעס על לאה כי בבוקר הוא ראה 'והינה היא לאה'.

אמר לה יעקב רמאית בת רמאי

בלילה קראתי לך רחל ואמרת לי כן

אמרה לו לאה לכל תלמיד יש רב שמלמד אותו

ואני למדתי ממך שהלא יצחק אביך שאל אותך: האתה זה בני עשיו?

וגם אתה אמרת כן!

אתה ניגשת בציווי אמך

אני ניגשתי לחופה בציווי אבי.

ובתבואת שור ח"ב בהקדמה הביא רמז לדו שיח הזה מהתורה.

כתוב והנה היא לאה – בבוקר והינה היא לאה.

אבל לא כתוב היא אלא כתוב  הוא.

כתוב הוא במקום היא.

כי לאה טענה עשיתי כמוהו כמו יעקב.

ועוד כתוב בספרים שאמרה לאה.

לפני שקנית את הבכורה אתה הקטן ורחל הקטנה

אבל אחרי שקנית את הבכורה אז אתה הגדול ועשו הקטן

אז בעצם אני הגדולה לגדול זה יעקב שלקח את הבכורה.

 

ונעמיק : כתוב בגמ' כל המענג את השבת נותנים לו נחלה בלי מצרים שנאמר

אָז תִּתְעַנַּג עַל השם וְהִרְכַּבְתִּיךָ עַל במותי [בָּמֳתֵי] אָרֶץ וְהַאֲכַלְתִּיךָ נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ כִּי פִּי השם דִּבֵּר.

ומהי נחלת יעקב?

הָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ.

המענג את השבת זוכה לנחלה בלי מצרים

אומרת השפת אמת, איך יכל ייעקב לאמר לאביו, 'אני עשו'?

אומרת הגמ' בקידושין (מ) כשאדם נולד הוא מקבל את חלקו וחלק חבירו בגיהנום

וחלקו וחלק חברו בג"ע.

אם האדם היה רשע הוא מקבל חלק בגיהנום אבל הוא גם השפיע על אחרים אז הוא גם מקבל את חלקם…

ואם הוא צדיק הוא מקבל ג"ע אבל הוא גם היה מושפע  ובכל אופן הוא התגבר על ההשפעה של האחרים אז הוא יקבל את חלקם בג"ע אותו חבר שהשפיע עליו לרעה… אותם חברים שהיו מגבילים בעבודת השם , את החלק שלהם הוא גם ייקח

אם כן לכל אחד חלק כפול.

יעקב יש לו חלק בג"ע וגם עשו יש לו חלק בג"ע

אבל עשו בחר לאבד את חלקו בג"ע והוא השפיע לרעה והצר את צעדיו של יעקב

אז עשו לקח את חלקו בגהנום וגם את חלק חבירו גם את חלק יעקב

יעקב הפוך הוא קיבל את חלקו בג"ע וגם את חלק חברו את חלקו של עשו לפי זה יוצא שיעקב כן קיבל את חלק חברו בג"ע הוא קיבל את חלקו של עשו…

אז כאשר אמר יעקב 'אני עשו' הוא כן אומר אמת

הוא אומר את האמת שהוא מקבל את החלק של עשו, חלק ג"ע של עשו

אותו חלק שחשב יצחק שכן יש לעשו ג"ע

בהתחלה חשב יצחק שכן יש דרך חזרה לעשו, ולכן הוא ביקש 'יוחן רשע' (ישעיהו כו י) והקב"ה אמר לו – לא! הוא כבר לא יעשה תשובה… אז אמר יצחק אם כך אני מתייאש מעשו (גמרא מגילה ו.)

עד שלא יתייאש יצחק חשב שאכן הוא ראוי לברכה

אלא שלא ידע שאי אפשר לסמוך על עשו.

לכן הוא עוד חשב שאפשר לסמוך על עשו שיעשה תשובה

יעקב ידע את האמת לכן אמר יעקב – זה לא יעבוד…ואני לקחתי את החלק ג"ע של עשו.

יצחק לא רצה לברך את עשו 'הרע'… אלא את החלק הטוב של עשו, החלק הטוב לא בא לידי ביטוי

עשו איבד את החלק הטוב שלו ולכן החלק הטוב הגיע לחלקו של יעקב.

לכן בעומק כן יכול יעקב לאמר – 'אנוכי עשו בכורך'.

אני מי שיקבל את 'אנוכי השם אלוקיך' בעשה"ד אז אנוכי עשו בכורך.

לכן אם הוא לקח את חלקו של עשו אמרה לו לאה, אז אני שייכת אליך, כי באמת אני הייתי של עשו אבל את החלק ג"ע שלו אתה לקחת אז שוב עשו המקורי עם החלק ג"ע שלו עבר אליך, ממך למדתי שבאמת כן יכול האדם לקבל את חלק חברו.

ואני שייכת לחלק הטוב שהיה אמור להיות לעשו

אם עשו איבד את החלק הזה

אם אתה יעקב לקחת את החלק הזה אז אני לאה שייכת לחלק הזה של עשו.

זה לא מצדיק את מעשיי לבן הרשע זה רק נותן הסבר למעשה של לאה שהיא כן הייתה מוכנה להיות שם בחופה עם יעקב אבינו

ולפי זה אפשר להבין למה נאמר על יעקב

הָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה וְנִבְרֲכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ.

למה כתוב עליו ופרצת? כי ליעקב אבינו יש את 'העזות דקדושה' יש את העוצמה להרחיב את שטחי הקדושה לא רק שהוא קדוש אלא הוא מרחיב שטחים…

כמו השבת, השבת היא מרחיבה את עצמה לפני שבת וגם אחרי שבת

מי שמענג את השבת הוא לא מסתפק בכניסת שבת וביציאת שבת אלא הוא מרחיב את גבולות הקד'

זו משמעות יום השבת והקשר שלה ליעקב וגם לפרצת ימה וקדמה

שהאדם מרחיב את הקדושה וכמו שיעקב מקבל לא רק את חלקו אלא גם את חלקו של עשו

ולכן הוא מקבל גם את לאה.

כל השבוע האדם זוכר את יום השבת

היום יום ראשון בשבת שני בשבת

כך היה יעקב הוא מרחיב את גבולות הק' אפילו בחרן אפילו שם במקום קשה הוא בונה את ביתו.

עניין דומה אנו מוצאים בלאה ובנה לוי

יעקב מרחיב את גבולות הקדושה כמו השבת

גם לאה, בנה לוי, מרחיב את גבולות הקשר עם הקב"ה, ונסביר

ולאה ילדה את ראובן שמעון ואז את לוי.

ועל לוי כתוב 'הפעם ילווה אשי אליי'.

ונקדים בעניין הלויים והשיר שהיו שרים במקדש

אומרת המשנה במדות (פ"ב מ"ה) שיש

חמש עשרה מדרגות מעזרת נשים שעולות לעזרת ישראל והמדרגות הם כנגד 15 שיר המעלות שיש מפרק קכ בתהלים עד פרק קלה

על 15 המדרגות האלה עמדו הלוים בשמחת בית השואבה ואמרו שירה.

15 מדרגות כנגד 15 שיר המעלות וגם כנגד גימטריא שתי האותיות הראשונות של שם הקב"ה.

י"ה וגם חמש עשרה מעלות שאנו אומרים כל יום אחר קריאת שמע, אמת ויציב ונכון וקים וישר ונאמן…עד ויפה.

והכלי יקר אומר מדוע יש 15 מדרגות בין עזרת נשים לעזרת ישראל? כי אם איש ואישה זכו שכינה ביניהם. לאיש יש אות יוד ולאשה אות ה לא זכו

אז אש אוכלתן, אש הכעס העצבים הוויכוחים המריבות

המגלה עמוקות אומר שכינה ביניהם

שכינה אותיות שכן – י"ה

אם זכו שכינה ביניהם ואם לא…אש אוכלתן

לכן שני בתי המקדש נשרפו באש…למה?

כי הקשר בין הקב"ה ועם ישראל הוא כמו משל של איש ואשה – ואם אין י"ה אז יש אש אוכלתן.

אז גם בזמן הגלות יש קשר בין האיש והאשה עם ישראל והקב"ה אבל זה לא בולט כמו שהיה בזמן המקדש

ואחרי שעם ישראל חטאו בעגל רצה הקב"ה לסלק את שכינתו מעם ישראל…אבל שבט לוי ומשה רבנו שלא חטאו הם זיכו את עם ישראל בכך שהקב"ה לא סילק שכינתו לגמרי ובהמשך נבנה משכן העדות, עדות לישראל שהקב"ה מחל לבנ"י על העגל.

לכן מי יהיה בין עזרת נשים לעזרת ישראל

מי יהיה בין האשה עזרת נשים והאיש עזרת ישראל?

הלוים שהם שרים 15 שיר המעלות שזה גימטריא י"ה איש ואישה זכו שכינה ביניהם, כי שבט לוי הם המשמרים את הקשר בין האיש – הקב"ה

והאשה כנס"י

לאה אמרה ליעקב – לוי – הפעם ילוה אישי אליי.

שבט לוי הוא מתאים ליעקב…יעקב הוא מרחיב את גבולות הקדושה כמו שראינו בעניין חלקו של עשו אצל יעקב.

ולוי גם בזמן העגל או בזמן הגלויות הוא זה שיהיה אחראי לשמר את הקשר בין האש והאישה בין הקב"ה ובין עם ישראל.



תגובות








עוד כתבות שיעניינו אותך

הדרמה בעיצומה

תיעוד אווירי מכביש 1: השריפות שנקלטו במצלמות התנועה

גדי פוקס
"יש פה מישהו?"

תיעוד דרמטי: מוודאים שאיש לא נשכח ברכבים

אלי יעקובוביץ
הסכנה בדרכים

תיעוד קשה: רוכב האופנוע התהפך אל הכביש

אבי יעקב
קסם לחיים

תרגיל מיוחד ומטלטל; המתנה שיכולה לשנות לכם את החיים

הרב אריה אטינגר
החקירה נמשכת

הטרגדיה: הותר לפרסום שם הפעוט שנחנק למוות

אלי יעקובוביץ
הרוגים ופצועים

הקלטה העליבה את מוחמד: עימותים אלימים בסוריה

אבי יעקב
על מה ולמה

המשטרה עצרה "זמר מוכר ולהקתו" והרכב נגרר

גדי פוקס
12 לוחמי אש נפגעו

9 מוקדי שריפה, 163 צוותי כיבוי פועלים בשטח • כל העדכונים

מערכת אמס
"סלע על הלב"

"אדם נורמלי לא מעכל את זה; התועבה בטקס עברה כל גבול"

הרב משה בן לולו
"מכשול חמור"

הרב שלום ארוש מתנגד בתוקף למופע של תלמידו

קובי סגל
השריפה בעיר החרדית

האש מתפשטת במהירות: פונו בניינים בבית שמש

שמעון כץ
לצמצם סיכונים

תיעוד חריג: הטרקטור הורס את גדר ההפרדה בכביש 1

אבי יעקב
מחאות סוערות

הדרוזים יצאו למחות: "הגנו על האחים שלנו"

אבי יעקב
צפו

המלון עלה באש: 15 בני אדם נהרגו

שמעון כץ
החרפת המאבק

מחאות סוערות ומחזות חריגים מחוץ ללשכת הגיוס

אלי יעקובוביץ
איבוד שליטה

מדינות שולחות סיוע • מצב חסימות הכבישים עקב השריפות

שמעון כץ
פנייה חדה

דרמה בלב ים: מטוס הקרב החליק מהסיפון

שמעון כץ
באופן שיטתי

הסיר שלטי חטופים - ונאלץ להתפטר מתפקידו

שמעון כץ
חשש כבד

שריפה פרצה בהרי ירושלים: הוכרזה מכת אש, תושבים פונו

שמעון כץ
אחרי הפינוי

תיעוד מצמרר: פורעים ערבים שרפו תפילין וספרי קודש

אלי יעקובוביץ