1.

בפתיחתה של פרשת אחרי מות אנו שבים אל האירוע הקשה שבו נספו שני בני אהרן, נדב ואביהוא. המדרש מוסיף נופך מפתיע: איוב שמע על פטירתם ואמר שלוש מילים: "לזאת יחרד לבי". איוב מעיד על עצמו: השמועה הזאת, על מות שני בני אהרן, ממלאת אותי פחד ורעדה.

רבים מהמפרשים עוסקים בשאלה: מה לו לאיוב ולמותם של נדב ואביהוא? הרי הם נכשלו בקודש. חז"ל מונים מספר סיבות למיתתם: הקריבו אש זרה, נכנסו שתויי יין, לא נשאו נשים, ואולי החמורה מכל – דיברו בגאווה על כך שיום יבוא והם ימלאו את מקומם של משה ואהרן.

בכל העניינים הללו לא נמצא איזה קשר מיוחד לאיוב, מדוע דווקא הוא נחרד כל כך?

2.

שמעתי מסבי מורי, הרב ישראל מאיר לאו שליט"א, הסבר נפלא הנשען על דברי חז"ל במסכת סנהדרין. הגמרא מספרת, שאיוב היה אחד משלושת היועצים של פרעה מלך מצרים, יחד עם בלעם ויתרו. כאשר בא פרעה בשאלתו הידועה, מה לעשות עם העם העברי הגדל בתוכנו, השיב בלעם: "כל הבן הילוד – היאורה תשליכוהו". ראיתי באיצטגנינות שלי, שעתיד לקום מושיע לישראל כאן על אדמת מצרים. לכן הפתרון הוא שנהרוג את כל בני ישראל הנולדים וכך נוכל להמשיך לשלוט בהם ולהעביד אותם בפרך. זו הייתה עצתו האכזרית של בלעם הרשע. לשמע הדברים קם יתרו וזעק: "זה לא הומני, זה לא אנושי, אני מתנגד!" הוא מחה בכל תוקף וכתוצאה מכך נאלץ לעזוב את מצרים ולברוח למדין. איוב גם הוא לא תמך בעצה, גם הוא לא הסכים בלבו, אך לעומת תגובתו של יתרו הגיב איוב אחרת. כשראה את פרעה מתלהב ומתרגש, לא העז לעמוד מולו, ושתק. לא הביע התנגדות, הוא לא מחה ולא נמלט. איוב נמנע ושתק.

שנים עברו, וישראל יצאו ממצרים ביד רמה. איוב כבר יושב בארץ עוץ, ולפתע מגיעה לאוזניו הבשורה על מותם של נדב ואביהוא. הוא שומע ששני בני אהרן מתו, לא רק נדב שדיבר ואמר "מתי ימותו שני זקנים – משה ואהרן – ואנחנו ננהיג את הדור", אלא גם אביהוא ששתק, ולא הגיב. שניהם נענשו – זה שזמם וזה ששמע ושתק.

אותה שתיקה של אביהוא מפלחת את לבו של איוב. הוא נחרד. גם אני שתקתי – אומר איוב לעצמו – גם אני לא העזתי לומר 'לא!', גם אני נמנעתי מלדבר בשעה שבלעם הוציא מפיו את ההצעה המרושעת כלפי עם שלם, וגם אם בלבי לא הסכמתי, בפועל לא פציתי פה. ואם על שתיקה כמו של אביהוא בא עונש, מה יהא עליי?

ואכן, חז"ל מסכמים את שלושת היועצים בשלושה מסלולים. בלעם נהרג, יתרו זכה שבני בניו ישבו בלשכת הגזית, ואיוב לקה בייסורים. כי שתיקה – איננה תמיד מידה טובה. לפעמים שתיקה היא הודאה, ולפעמים שתיקה היא בריחה מאחריות.

3.

מכאן לימד סבי מוסר השכל לכל אחד ואחת מאיתנו: אתה רואה עוול? אל תסתכל הצידה. אתה רואה חטא? משגה? אתה מבחין בדבר פסול? אל תשתוק. אמור את דעתך. בעדינות, בטון מאיר עיניים, מתוך רצון טוב ולא ממקום של התרסה, חלילה – תאמר את דעתך. תנמק מדוע אתה מתנגד. תסביר למה אתה מחנך לדרך אחרת. שתיקה שלא בזמנה – פסולה. החינוך הוא חלק בלתי נפרד מהוויתו של עם ישראל לדורותיו.

פרשת אחרי מות פותחת לא במקרה במילים אלו. שני בני אהרן, נדב שדיבר ואביהוא ששתק, שניהם שותפים – ושניהם נופלים. ללמדך, שיש זמן לדבר. ויש זמן לעמוד על שלך. כי שתיקה – היא לפעמים קולו של הפחד. ואמירה, גם רכה, יכולה להיות הצלת חיים.











עוד כתבות שיעניינו אותך

כאוס חסר תקדים

כבישים מרכזיים נחסמו בהפתעה; הוכרז 'ויחזור לתלמודו'

פנחס בן זיו
צפו בתיעוד

פשיטה משטרתית: החתן נעצר ביום חופתו

שמעון כץ
צפו

מחאה סוערת בכביש 4: עימותים בין המפגינים לשוטרים

אבי יעקב
לצפייה כעת

המתמודד האחרון נערך לגמר: אביה שרמן עולה על האוטו

מנחם טוקר
בהצלחה

מתמודד 'הקול החדש' זאבי קמיאנסקי בקליפ חדש • ימים של אהבה

אליעזר חסיד
צפו

נתניהו הורה לצמצם לוחות זמנים; צה"ל חושף את המפות

קובי פינקלר
צפו

האדמו"ר מפיטסבורג בראש: מאות מפגינים מול הכלא

נתי קאליש
תיעוד מזעזע

מפגיעת טיל: בית העלמין היהודי עלה באש

שמעון כץ
כאייל תערוג

משמעת עצמית: ברכה כוודאות, קללה כתנאי

הרב אייל אונגר
צפו

אלול!!! לייזר ברוק מגיש קליפ AI מיוחד

שמעון כץ
האזינו

סקקובסקי ישפוט ב'קול החדש'? שיחה משעשעת

מנחם טוקר
מסר חד וברור

דולרים, יורו ודינרים: המימון למחבלים הוחרם

שמעון כץ
הצטרפו

רגע לפני הגמר הגדול: אלחנן ענבל מצטרף לאוטוטוקר

מנחם טוקר
זו הסיבה

ראיון סוער: בצלאל קאהן הוריד את טלי גוטליב מהשידור

בצלאל קאהן
כתב היד נחשף

"אני מוכן להרוג את היועמ"שית": כך הגיב מרן הראש"ל

פנחס בן זיו
לצפייה כעת

הכרעה דרמטית בפתח: שר שלום מהצרי מגיע לאוטוטוקר

מנחם טוקר
צפו

"עומדים מאחוריך": הגר"ד נפגש עם הבחור ששוחרר

שלום שטיין
באירוע של סאטמר

לאחר שנות נתק: איחוד דרמטי בירושלים

נתי קאליש
דרך החלון

צפו: בן 15 פרץ לבית הכנסת וגנב אלפי שקלים

שמעון כץ
לקראת הגמר

צפו כעת: מנחם טוקר ויהודה בורן נוסעים, מדברים ושרים

מנחם טוקר