
במהלך תוכנית "המוקד הציבורי" בקול חי שוחח המגיש צבי טסלר עם עו"ד דודו אבן חן, דובר הרשות להגנת הצרכן, על סוגיית הטעיית הצרכן בסופרמרקטים. טסלר ציין כי "יש פניות שחוזרות על עצמם לאנשים שמתלוננים, אחד, על זה שהם הולכים לסופר והם רוצים להשוות על המדף, לראות מה עדיף, ואין מחיר, אין מדבקת מחיר על המוצר, לפעמים גם לא על המדף". תופעה זו, לדברי עו"ד אבן חן התופעה הזו נפוצה יותר ממה שהרשות הייתה רוצה, אך היא "הולכת ומתמעטת".
בין המקרים הבולטים שהעלה אבן חן, הזכיר מצבים שבהם הצרכן מגלה בקופה מחיר גבוה יותר מהמחיר שמופיע על המוצר או על המדף. "לפעמים זה שקל, שניים, ואז אתה מתחיל להכפיל את זה בכמות המוצרים, ולהכפיל את זה בכמות הצרכנים, ואתה מגיע לפה למספרים מאוד מאוד גדולים", הסביר. כמו כן, נמצא גם זיוף של מידע לגבי ארץ הייצור, בעיקר בפירות, ירקות ובשר, כך שהצרכן עלול להיות מוטעה לגבי מקור המוצר שהוא רוכש.
אבן חן סיפר על פעולות אכיפה שננקטו בשטח, כולל ביקורות על רשתות מזון גדולות וקטנות כאחד. "הוצאנו הודעה על כוונה להטיל קנס בסך של כ-950 אלף שקל על חברת יוחננוף", סיפר. הביקורות נעשות על ידי פקחים סמויים שבודקים אם המחיר שמופיע על המדף תואם את המחיר בקופה, וכן אם מוצג מידע נכון על ארץ הייצור של המוצרים.
עוד באתר:
בעניין הזכויות של הצרכן, הדגיש עו"ד אבן חן כי "מה שמצוין על גבי המוצר זה מה שאני צריך לשלם, בטח אם יש שלט מבצע כלשהו, הוא עוד יותר מגדיל את זה". במקרה של מחלוקת, הצרכן יכול לפנות למנהל הסופר, ואם לא מתקבלת תגובה מספקת, הוא רשאי גם להגיש תביעה אזרחית. "אפשר, אפשר, תתעקשו, אל תוותרו. זו ההמלצה שלי", אמר.
לבסוף, הדגיש אבן חן את חשיבות הפנייה לרשות במקרים של הטעיה או אי הצגת מחיר. "אם מתקבלות כמה פניות על משהו ונדלקת נורה אדומה אצלנו, אנחנו ניגשים, נפתח בחקירה, כל מה שצריך, במסגרת סדרי העדיפויות שלנו". לדבריו, במסגרת החוק, תביעה קטנה יכולה להעניק פיצוי של עד עשרת אלפים שקלים ללא הוכחת נזק, וכך להבטיח שמתקיימת הגנת הצרכן בפועל.
האזינו לראיון המלא מתוך 'המוקד הציבורי' בהגשת צבי טסלר >>>