
רשות המסים פרסמה להערות הציבור צו, במסגרתו מוצע כי מס הקנייה על רכבים חשמליים לשנת 2025 יעמוד על 45% עם תקרת הטבה של 35,000 ש"ח. בשנת 2024, מס הקנייה על רכבים חשמליים עומד על שיעור של 35% עם תקרת הטבה של 50,000 ₪ ובהתאם לחוק הטבה זו אמורה להתבטל בשנת 2025, כך שיחול על רכבים חשמליים מס קניה של 83% עם הפחתה שקלית במסגרת הטבת "מיסוי ירוק". צו זה מיועד למנוע את ביטול ההטבה, ולהמשיך את מתווה המס המופחת לרכבים חשמליים.
לצד זאת מוצע בצו כי החל מיום 1.1.2025 תצומצם הטבת המס שניתנת לרכבים שאינם חשמליים בהתאם לדרגת זיהום האוויר שלהם (הטבת "מיסוי ירוק"), באמצעות הפחתה שקלית אחידה בדרגות זיהום 1 עד 14 ותוספת מס בדרגה 15. כמו כן, מוצע בצו כי בשנת 2025 בלבד תחול הפחתה נוספת של הטבת מיסוי ירוק ב-750 ₪, כלומר הפחתה במס הקניה תקטן ב-750 ש"ח ואילו תוספת מס תגדל ב-750 ש"ח.
עוד באתר:
מאז שנת 2009, מונהג בישראל מס קניה על רכבים בשיעור של 83%, עם הפחתות שקליות בהתאם לדרגת זיהום האוויר של הרכב (הטבת "מיסוי ירוק") ורמת האבזור הבטיחותי שלו. במסגרת הטבת מיסוי ירוק, מחולקים רכבים ל-15 דרגות בהתאם לרמת הזיהום שהם פולטים (1 – הכי פחות מזהם, 15 – הכי מזהם), כאשר הפחתת המס גדלה ככל שהרכב פחות מזהם.
במסגרת הצו הנוכחי מוצע להפחית את הטבת המס לכל סוגי הרכבים בדרגות זיהום 1 עד 14 באופן זהה, כך שהפער האבסולוטי במחיר בין רכבים שונים יישאר דומה. על מנת ליצור תמריץ לקניית רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר, מוצע לפצל את קבוצה 15 לשלוש רמות מיסוי שונות. מכיוון שכיום על רכבים בדרגת זיהום אוויר 15 לא חלה כל הפחתת מס, מוצע לקבוע כי מס הקנייה על רכבים אלו יגדל בתוספת שקלית קבועה במתווה עולה.
עם זאת, על מנת להמשיך ולעודד ייבוא של רכבים חשמליים, מוצע להחריג רכבים חשמליים מהמתווה המוצע כך שהפחתת המס עבורם במסגרת מיסוי תכנית "מיסוי ירוק" תישאר ללא שינוי עד סוף שנת 2027. החרגה זו תאפשר לרוכשי רכבים חשמליים להמשיך ליהנות מהטבת מס גם בשנים 2026 ו-2027 וגם בשנת 2025 היא תשפיע על חישוב תקרת ההטבה באופן שיעודד יבוא של רכבים אלה.