ישנם מקרים שנחרטים בזכרון.
אחד שכזה התרחש כשהגיעו אלי לפגישה זוג הורים.הם התקשרו כמה ימים קודם וביקשו להיפגש בנוגע לבנם.

כשהם נכנסו לחדר לא יכולתי שלא לשים לב לניגוד הקיצוני שנכנס יחד איתם.
האבא שידר חוזק ועוצמה ולעומתו האמא שידרה בדיוק הפוך,חולשה וכניעות.
זה היה נראה שהיא מנסה להסתיר את אותה חולשה, אבל אי אפשר היה שלא לחוש בכך,
היא לא היתה היא,היא היתה נראית כצל של בעלה.

ביקשתי מהם לספר לי מה מביא אותם אלי.
האבא פתח ראשון והתחיל לספר.

'כבר כשהיה קטן שמתי לב שמשהו אצלו לא מתנהל כשורה',כך הוא התחיל, 'אני בעצמי עוסק בחינוך אבל איתו לא הסתדרתי…'
'הוא אף פעם לא היה מוכן לשמוע,הוא לא מסכים להקשיב.
'בתקופה האחרונה הוא מתחצף אלי ואל אשתי,עושה מה שהוא רוצה,אני מרגיש שאני מאבד את השליטה עליו',
'למה הוא מתנהל כך…'?
במשך דקות ארוכות הוא המשיך וניתח בפני את הבן שלו.

אבל…משהו בהסבר הארוך של האבא צרם לי באוזניים.
זה היה נשמע כאילו הוא מדבר על מישהו חיצוני שלא קשור אליו.
היה חסר לי את הצליל שמשדר כאב או תסכול.
הוא הסביר בצורה רהוטה ומסודרת,אבל..מידי רהוטה.
הוא דיבר בשפה גבוהה ,ושוב..מידי גבוהה.
הוא הזכיר מילים כמו "כואב לי עליו",אני דואג לו", אבל המנגינה לא היתה שם.
לא נשמע שום צליל שמתאים לאותם המילים.

לאורך כל המונולג הארוך,ישבה האשה בשקט.
כששאלתי אותה מה היא חושבת,
אז..הבנתי הכל.

היא התחילה לדבר אבל העיניים שלה שידרו מצוקה.
כל כמה רגעים היא הביטה לעבר בעלה וחיפשה אישור למה שהיא מספרת, זה לא היה מבט של חוסר בטחון,זה היה מבט של חשש.
וכשהוא לא הסכים עם דבריה, הוא "טרח" ואמר את דעתו בצורה ברורה וכן…רהוטה, אבל בפעמים האלו בהחלט היה נלווה לדבריו גם מנגינה עם צליל ברור.
צליל של זלזול,מנגינה של בוז.
והיא…בכל פעם ש"המנגינה" היתה נשמעת,היא היתה מתכוצת ושותקת.

הסיטואציה היתה ממש לא נעימה.
לא יכולתי להתעלם.

ביקשתי ממנה רשות לשוחח עם בעלה בנפרד.
כשהיא יצאה מהחדר הסתכלתי עליו ושאלתי,
'אתה באמת לא יודע מדוע הבן שלך מתנהג כיצד שהוא מתנהג ?
האמת..למה שתדע? אתה כ"כ עיור , ועיור לא יכול לראות.
עד שלא תטפל בעצמך כלום לא ישתנה,המצב רק ידרדר.
הוא היה המום. 'מה אתה מתכון ??' הוא שאל.

אתה,אני המשכתי, תרצת לי על שתי קושיות בפרשת 'כי תצא'.

התורה מספרת על בן סורר ומורה.
"כי יהיה לאיש בן סורר ומורה איננו שומע בקול אביו ובקול אמו…".

מדוע בפתיחה נאמר "כי יהיה לאיש.." בלשון יחיד,הרי מיד הפסוק ממשיך "..איננו שומע בקול אביו ובקול אימו",
אותו בן סורר כפי שמספרת התורה אינו שומע גם בקול אביו וגם בקול אימו,לשני אנשים הוא אינו שומע,
א"כ מדוע בפתיחת הפסוק נאמר בלשון יחיד ??

ושאלה נוספת,
כדי שאותו בן יכנס תחת התואר של בן סורר ומורה, מציינים חז"ל כמה תנאים שנלמדים מהפסוקים, שחייבים להתקיים.
"אם לא היתה אמו שוה לאביו בקול ובמראה ובקומה אינו נעשה בן סורר ומורה".
רק אם אביו ואימו שוים בקולם,במראם ובקומתם,רק במצטבר התנאים הללו אפשר להכריז עליו כבן סורר ומורה.

אינני מבין.
כיצד תתכן מציאות של דמיון מוחלט בין אביו ואימו של אותו בן ?
כיצד יתכן שבעל ואשה יהיו שוים בקולם,במראם ובקומתם ??
ובכלל..מדוע דמיון מוחלט שכזה בין בעל ואשה גורם לתופעה של בן סורר ומורה ??

אני חושב, כך אמרתי לאותו אחד שישב מולי,
שהתורה מתכונת אליך.

אדם שרואה רק את עצמו ואת צרכיו שלו.
אדם שרומס את מי שנמצא לידו, את מי שהכי קרובה אליו,גם אם זה נעשה באלגנטיות ובתחכום מעורב עם כשרון.
אדם שמנותק רגשית.
אדם שלא מסוגל להבין ולהרגיש שגם לזאת שלצידו קיימת זהות משל עצמה,

"עד שאמו שוה לאביו בקול ובמראה ובקומה"
הוא רומס את אשתו , את זהותה.
הוא לא מפסיק עד שתהיה כנועה תחתיו בכל ישותה, "בקול, במראה ובקומה".
לאחד שכזה יהיה בן סורר ומורה כי הוא ינסה לפעול באותה דרך מול הבן שלו.
ואותו הבן שלא יהיה מוכן להפוך למרמס ולאבד את זהותו ונשמתו
הוא ימרוד.

בפסיכולוגיה יש לזה גם שם , נרקיסיזם.
צורך בהערצה, תחושת מיוחדות והיעדרה של האמפתיה.
תחושה של חשיבות עצמית יתר על המידה, עד כדי הערצת העצמי.
האדם הנרקיסיסט, עסוק בעיקר בעצמו ובצרכיו, וכיצד העולם מסביב יכול לשרת מטרות ורצונות שונים לטובתו.

זהו סבל נוראי לחיות ליד אדם כמוך, ממש אומללות.

אתה מבין ? המשכתי,
"כי יהיה לאיש בן סורר ומורה.."
פתחה התורה בלשון יחיד כי רק אותו אחד אחראי למתרחש, הוא הבעייתי
התוצאה היא "…איננו שומע בקול אביו ובקול אימו…" בלשון רבים.

'אני',כך סיימתי,לי אין מה לעזור לך,
את התשובה להתנהגות של הבן שלך,כבר סיפקתי לך.
אבל.. לך לטיפול ותציל את עצמך ואת משפחתך.
ואם נשאר בך משהו ממידת היושר והרחמים,
אז תדאג שאשתך תקבל תמיכה ועזרה מקצועית.

הוא היה המום, הוא לא ציפה לזה.
הוא קם ויצא מהחדר.

אני מקוה שאולי הטיפול ב"הלם" גרם לו לתזוזה.

מאז…לא ראיתי אותו.

שבת שלום.


להערות והארות אשמח גם במייל
[email protected]











עוד כתבות שיעניינו אותך

אבי אילסון מארח

איך זה התחיל? צמד 'ממתק לשבת' בשיחה מרתקת

קול חי מיוזיק
שינוי כיוון

סמוטריץ': "לא יהיה יותר משא ומתן עם חמאס על חטופים"

אבי יעקב
בעקבות הראיון ב'קול חי'

הרצוג נגד השר אליהו: "שיחשוב טוב מה יוצא לו מהפה"

אלי יעקובוביץ
בכנס ההיסטורי

פסק הלכה מטלטל: "מותר לחלל שבת, כדי לא להתגייס לצבא"

אלי יעקובוביץ
חולייה גדולה ומחומשת

תקרית חמורה: 12 מחבלים הניחו מארב ותכננו לבצע חטיפה

שמעון כץ
צפו

המגיש נפגע מתגובות קוראי 'אמס'? "צביטה בלב"

פנחס בן זיו
בהשתתפות מאות

"נרעיש עולם ומלואו": תיעודים מכינוס ראשי הישיבות

נתי קאליש
צפו בדברים

מרן לאברכים: "מתחילים לזלזל במנהגים ונהיים רפורמים"

נתי קאליש
עימותים סוערים

"מזהיר אתכם אם תישארו": פרשים דוהרים לישיבת אוריתא

פנחס בן זיו
גלריית ענק

כינוס היסטורי: "רוצים להשמיד אותנו; למסור את הנפש"

נתי קאליש
תקרית חריגה

עובד ב'תנ"כי' ננשך בצווארו ע"י נמר; מצבו אנוש

פנחס בן זיו
דברים נחרצים

הגר"ד לנדו לאברך שקיבל צו גיוס: "לא ללכת בשום אופן"

אלי יעקובוביץ
מזעזע

האסון בתנכ"י: הותר לפרסום שמו של העובד שנהרג

פנחס בן זיו
צפו

"גנב, גנב": השר זינק ועצר את החשוד

אבי יעקב
צפו

"173 קמ"ש? אין מצב בחיים שנסעתי במהירות כזאת"

אבי יעקב
תיעוד תת קרקעי

דרמה בקניון: הרכב חשמלי עלה באש בחניון

אבי יעקב
צפו

נשיאי ארה"ב הבינו; בישראל עדיין רודפים את עולם התורה

הרה"ג מרדכי מלכא
אחד על אחד

הרשי אייזנבך גלוי לב: "עשיתי כל טעות אפשרית"

יוסי חיים
יד קלה על ההדק

עדויות: "המשיך לירות גם אחרי שזיהה את הפצוע כיהודי"

אבי יעקב
"טרוף טורף"

טרגדיה: נקבע מותו של העובד שנטרף על ידי נמר ב'תנכ"י'

פנחס בן זיו