
שתי שאלות שנשלחו לתוכניתו של הגאון הרב חיים איידלס 'דרך חיים': האם מותר להניח ציצית על הגוף ממש, בלי דבר שמפריד, והאם מותר ללכת במסלול מים וכדו' בלא ציצית? השאלה השנייה: האם אפשר להתפלל מנחה ומיד מעריב, והאם כתוצאה מכך צריך להתפלל שוב מעריב?.
הגאון הרב חיים איידלס משיב: "לגבי השאלה הראשונה, מרן הרב שלמה זלמן אוירבך בספר 'הליכות שלמה' פוסק בהרחבה שאין בזיון מצווה ללבוש טלית קטן על הגוף ממש. אבל אם זה גופיה עם ציצית, היום יש גופיות שיש בסוף ציצית ולא רק לילדים – אסור ללבוש את הציצית מעל הגוף ממש".
עוד באתר:
"הסיבה היא", מבאר הרב, "כי כששמים בגופיה, שזה בגד שצמוד לגוף שהוא סופג את הזיעה, יש מחלוקת תנאים במסכת ציצית בגד שמיועד לזיעה האם יוצאים בו ידי חובה ציצית? כפי שביאר הרא"ש בהרחבה. ולכן הדבר הכי נכון זה שגופיה עם ציצית לא ללבוש על הבגד ממש, כדי לצאת גם לדעת התנאים הסוברים שבבגד כזה לא יוצאים ידי חובה ואין צורך להטיל בו ציצית".
"לגבי חובה ציצית, עצם חובה ציצית להלכה אנחנו פוסקים שזה חובה גברא ולא חובת בגד. כל עוד שלא לבשתי, אני לא מחויב. מאידך הגמרא מספרת על רב קטינא, שהמלאך אמר לו שכשיש כעס בשמיים חלילה, מענישים על ביטול מצוות עשה. וציצית הרי שקולה כנגד כל המצוות, והיא מצילה מהחטא, ומביאה לידי זכירה, ולכן ודאי שצריך לעשות כל השתדלות, לא ללכת בלי ציצית".
"במסלולי מים וכדומה", השיב הרב, "אם יש סכנה שהציציות יסתבכו, בחשש שכזה נוריד את הציצית, אבל ודאי שעדיף לעשות השתדלות להכניס את הציצית לתוך המכנסיים, ולא להוריד את הציצית".
הרב איידלס התייחס גם לשאלת מנחה-ערבית בצמוד: "לגבי השאלה של מנחה ומיד אחר כך מעריב, אפילו שעוד לא הגיע זמן לצאת הכוכבים. אם אתם מתפללים כעת מנחה, זה אומר שעכשיו זה יום, אז איך התפללתם מיד מעריב, שמותר להתפלל רק בזמן לילה? סתרתם את עצמכם. מרן המשנה ברורה בסימן רל"ג מבאר את הבעייתיות שבדבר".
"בדיעבד, אם יש קושי לקבץ ציבור שוב להתפלל במניין, וזה קורה לדוגמה באירופה, שהשקיעה מאוד ארוכה, ושם רואים את שתי השקיעות שכותב רבינו תם, האדים המערב, הכסיף, השחיר, אז שם באמת לפעמים קשה לאסוף שוב את הציבור שוב, במקרה שכזה, פוסק מרן המשנה ברורה שאפשר להקל. אפילו שזה תרתי דסתרי. אם כי להשתדל להתפלל מעריב אחרי השקיעה ומנחה לפני".
"נשים שטרודות ומחמירות על עצמם יכולות לעשות כן לכתחילה, וכן בערב שבת שרוצים להכניס את השבת מוקדם – גם כן יהיה מותר. אך אם אין סיבה להתפלל ערבית לפני צאת הכוכבים ודאי שעדיף לא לנהוג כך".
האזינו לתשובתו המלאה של הרב והמקורות מספרי הפוסקים מתוך התוכנית 'דרך חיים'>>>