מה הייתה הטעות של המרגלים?
הרי הם לא שיקרו. הם אמרו אמת: "העם חזק ממנו, הערים בצורות, וראינו שם את הענקים".
אז מה הטענה נגדם? מה הם עשו לא בסדר?
התשובה לשאלה הזו – היא בדיוק הסיפור של החיים שלנו. והיא נוגעת השבוע – אולי יותר מתמיד – גם למה שקורה סביבנו, גם למה שקורה בתוכנו.
"שמע ישראל" מול איראן – כשאמונה מחליפה פחד
בתחילת התוכנית שיתף הרב אטינגר בקטע מרגש במיוחד מהנאום האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, נאום שבו לא היו רק פוליטיקה ואסטרטגיה – אלא אמונה טהורה.
הוא פתח את דבריו דווקא בפסוק שכל ילד יהודי מכיר: "שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד".
עוד באתר:
ובאותו רגע – באולפן התנגנו לפתע המילים האלו בלחן מעורר לב. זה לא היה סתם שיר – זה היה קול של נשמה. של תקווה. של עם שמרים עיניים למעלה.
ראש הממשלה המשיך וסיפר: "יש הרבה סייעות – אבל הסייעת הכי גדולה ועוצמתית זו הסייעתא דשמיא."
והוא עצמו, בימי המלחמה, הגיע לכותל המערבי. הניח בתוך הסדקים שבין האבנים פתק ובו מילים פשוטות ועצומות:
"עם כלביא יקום".
וכשנגמרה המלחמה – הוא חזר שוב לכותל, עם מילים חדשות שממשיכות את הקודמות:
"קם עם כלביא".
זה לא רק סיפור פוליטי. זו השראה. זו אמונה חיה. זה לראות את המציאות עם מי שברא אותה.
וזה – בדיוק – מה שהמרגלים שכחו. הם ראו רק את מה שיש מול העיניים. לא את מה שמעבר להן.
"מחוץ לפריים" – איך אנחנו מסתכלים על החיים?
כדי להסביר את זה, הרב אטינגר משתף בסיפור אישי:
בעת צילום קורס דיגיטלי לזוגיות בריאה ומוצלחת, הוא דאג שהמצלמה תראה סלון מסודר, בית נעים, אווירה מזמינה.
אבל כשסיים את הצילומים והסתובב – ראה את כל הבלגן שנדחק מאחורי העדשה.
זה בדיוק מה שקורה לנו בנפש: אנחנו רואים חלק קטן מהתמונה – ושוכחים שיש עוד צדדים, יש עומק, יש סיפור שלם.
כך גם מול איראן. מי שצופה רק בטילים ובאזעקות, נבהל.
אבל מי שמבין מה קורה מאחוריהם, ורואה את החולשה, את הסדקים שמתחילים להיפתח שם – מרגיש אחרת לגמרי.
שיחות מאזינים – פחד, שליטה ובחירה
האזנה לתוכנית השבוע חושפת תמונה אחת רחבה ועמוקה:
כולנו חיים בין פחד לבחירה, בין שליטה לבין שחרור, בין חובה לבין רצון.
מאזינה משתפת בקושי להפסיק "לחפור" לחברות – אבל מתגלה שבעצם היא פשוט לא יכולה לשאת אנשים סובלים.
מאזין לא מצליח להישאר בבית אם אין "משימה" – ומבין שכשדורשים ממנו, הוא בורח. רק כשיש לו אפשרות לבחור, הוא גם מסוגל לאהוב באמת.
שיחה על עין הרע מובילה לשאלה שמסכמת את הכול: "כמה אתה באמת שולט באחר?" והתשובה: אפס. השאלה האמיתית היא – כמה אתה בוחר בעצמך.
"מערכת יחסים כמו מדינה" – לא לוותר, אלא לבחור
הרב אטינגר מתאר זוגיות כמו מדיניות חוץ: כמו יחסי ישראל-אמריקה. כל צד מושך, לכל צד יש מטרות.
אבל ככל שלשני הצדדים יש יותר מקום – כך אפשר לבחור יותר, לאהוב יותר, להתחבר באמת.
זה לא לוותר על עצמך למען השני – אלא לדעת מי אתה, ולבחור בו מחדש מתוך חופש.
וזה אולי המשמעות של המשנה באבות "אם אין אני לי מי לי", ורק אז "וכשאני לעצמי מה אני".
אז מה לוקחים מכאן הביתה?
להיזהר מראייה חלקית. כל תמונה – היא רק חלק מהמציאות.
לזכור את האמונה. יש מי שמוביל את החיים האלה. ואז כל התמונה משתנית.
להעדיף בחירה על דרישה. כשאנחנו בוחרים – אנחנו גם אוהבים.
לא לנסות לשלוט באחר. תתמקד במה שבתוך המגרש שלך.
ולסיום – שלושה תרגילים מעשיים:
* רשום פעולה אחת שאתה עושה מתוך חובה – וחשוב איך תוכל לבחור בה מחדש.
* היזכר באדם שאתה "חופר לו" – ושאל את עצמך: האם אתה באמת מקשיב לכאב שלו, או מנסה לברוח מהכאב שלך?
* עצור רגע ביום – ושאל: מה מחוץ לפריים שאני לא רואה עכשיו?
האזינו לדברים המלאים, מתוך התוכנית 'בית נאמן' בהגשת הרב אריה אטינגר: